nikdy z autorit, nýbrž z látky samé, náležitě urovnané a utříděné, z ní si odvozoval more geometrico principy samozřejmé a odsud vyvíjel větydalší,důsledkysňaťé s faktů snažil se vždycky dokázati, ježto jinak jich přijmouti nemínil. Ale předmět životního studia Dobrovského byl na •dobro jiný, než jaký si byla obrala kritická filosofie Descartesova, od níž přijal hlavně noetický základ a myšlenkovou metodu. I potřeboval ještě učitele a vzoru, který by Descartesovu filosofickou kritiku přenášel do zkoumání historického a vůdčí zásady mistrovy osvědčoval v drobné vědecké praksi, našel jej v proslulém původci Dictionnaire historique et critique, v Pierru Baylovi, jehož samo jméno mělo mezi pravověrci, autoritáři a církevníky zvuk přímo ďábelský. Pierre Bayle nebyl ani samostatný myslitel,anivyni~ kající spisovatel, nýbrž právě jen kritik, který zkoumal, osvětloval a opravoval cizí chyby a omyly, nahromaděné povrchní polyhistorií a lehkovážnou ortodoxií předchozích století. Opatrně a s plodnou skepsí ohledává všecky doklady pro běžné mínění a nikoliv autorita, nýbrž důkaz mu stačí, aby je ověřil. NeposkytujHi mu důkazy jistoty, nezatajuje, že věc zůstává spornou, pouhé důminky pranýřuje a pro rozpory a sporné otázky má čich nevyrovnatelný. Není dosti podružného data v politických dějinách, ani dosti nesprávného knih opisného neb biografického údaje v článku o zapadlém učenci, aby mu nestály za dlouhou, monografickou výpravu k původním pramenům, jde •. li při tom 23