Romantický jest Hruškův návrat k přírodě, proklamovaný i s Rousseauovým jménem v čele Třetí knihy chodských bajek a doporučovaný v doslově Výboru tam, kde se velebí moc bajky za to, že "vábí zpět k přírodě a k jejím čistým krásám i pevným odvěkým řádům". Romantická jest i důvěra ke kmenové a krajové minulosti, z níž spi. sovatel sám vzešel a kam doporučuje se vraceti pro "mravní dědiotví, které má v sobě kus tajemství pravé radosti života". Takto se k mravněvýchovnému poslání bajky, nad něž se nepovznesl Lessing a lessingovci, na př. náš Vincenc Zahradník, pojí u Hrušky poslání jiné, v podstatě romantické: načerpána z pozorování přírody :a ze styku s lidem vede bajka k návratu jak k přírodě, tak k lidové tradici mravní. Tím provádí zároveň dílo společensky obrodné: všecky nejušlechtilejší intence své bytosti vložil Hruška do básnického druhu, který se mu jevil zvláště osobitým výrazem duše české a jmenovitě chodské, obrazným mudroslovím jeho vroucně milovaného domova. Ač s bajko'U, tak sourodou jeho lidské a básnické povaze, oddaně srostl, nepřeceňoval přece jejího místa v pořadí druhů slovesných. V alegorickém úvodu k Třetí knize bajek, postaveném znovu do čela Výboru, představil čtenáři bajku jako ochotnou a úspěšnou pomocnici mudrcovu v boji proti Bludu. Byla to "osůbka jakás v prostém bílém rouše, nepatrná, ale přívětivých tváří a jiskrného oka. V ruce měla proutek". A když se jí mudřec táže, kdo jest i se svou mocí, že dotčeno jejím tajemným proutkem začíná všecko mluviti a hlásati slova Pravdy, vyjeví se mu, že jest Bajka, 194