a důk1adné prllpravy věcné, těká od nápadu k nápadu a hojností slov zakrývá nedostatek myšlenek: pravý essay předpokládá naprosto bezpečné zvládnutí předmětu a v lehké formě propracované s láskou a s gracií podává výtěžky meditace o předmětu, osvětleném v podstatných rysech s několika stran. Zhusta essayisté popřávají značné místo tomu, co by bylo lze nazvati živlem dekoračním a co se slohově projevuje obrazovou zdobou, rozvětvenou periodisací vět, arabeskovit~m pohráváním syntaxí, ale vedle toho užívá dobrý essayista občas též výrazových způsobů nejúsečnějších: aper!ťu a aforismu, neboť někdy chce myšlenku zálibně rozvíti, jindy podati v krajním soustl'edění. Hytmická stavba vět, plnost slovního pokladu, názorná výraznost obrazů nechybí essayi nikdy jako nesmí chyběti žádnému kusu umělecké prósy,ale jeden rys jest neklamným znakem pravého essaye: kouzlo podání osobního, hned důvěrného, hned naléhavého, jež láká a posléze svádí čtenáře k tomu, aby se oddal essayistovi, který se pokouší drahé záležitosti krásy, umění a poesie podati mu ve svém zrcadleni. Někteří essayisté snažili se tento osobnostní ráz zdůrazniti i zevně: dávají svým statím formu d o p i s u, aby co nejtepleji vystoupilo ladění důvěrné; stilisují je jako d i a log y, v nichž dvojí pojetí téhož problému proplétá se takřka dramaticky; skládají je jako řeč i, kde mluvčí při celém postupu sleduje účastnou logiku svého posluchačstva, přizpůsobuje se jí, reaguje proti ní a nabývá příležitosti k projevu patetickému. Mezi knihami poslední doby dosáhly dvě zvláštního mistrovství v tomto proteovství essayistieké formy, "Imaginární podobizny" W. Patera a "Spisy prósou" vídeňského lyrika Huga z Hofmannsthalů. Český essay mu minulost