Nestačí říci, že zde všude stojí za politickým básníkem celý člověk; tu se rýsuje za osudovým úsekem národních dějin sám duchový smysl jeho bytí. Nebylo zby:' tečně a nevhodně nad otevřeným hrobem Dykovým prosloveno se zřetelem na jeho pojetí mysteria národnosti velké jméno Pavla Josefa Šafaříka. Na rozdíl od lyriky vyzrávala za doby válečné a těsně po převratu Dykova výpravná prósa pomalu a se zřejmou námahou, a mistru pevné formy, jakým se osvědčil v "Krysaři", nebylo zcela snadno bohatou, napínavou a bolestnou látku zvládnouti definitivním tvarem. Dvě práce určuje celým rázem Rusko, po prvé poskytujíc travestiční šat, po druhé látku i problém. "Tajemná dobrodružství Alex. Iv. Kozulinova" byla původně koncipována jako protirakouská satira povahy značně burleskní, jejíž průhlednou tendenci pod rozmarným ruským krojem nepochopila jen c. k. censura; rostla však postupně v obžalobný obraz doby po způsobě krutého Saltykova Ščedrina, aby posléze, ve stopách Dostojevského, vyrostla v tragickou románovou studio zlomených karakterech a rozvrácených duších, s mefistofelskou postavou Smerd'akova v popředí. Literární osud těchto "Dobrodružství" jest sám velmi dobrodružný i se svým stálým střídáním tragiky a komična; přispěl k tomu, aby dílo, přesunuvší několikrát své těžisko, pozbylo vnitřní jednoty. "Holoubek Kuzma" měl býti původně kritickým komentářem ruské revoluce za Kerenského a Lenina, již zbrojný duch Dykův obviňovaJ, že v Oblomovech uvolnila zbabělce, aby vyrostl v typologický obraz národní duše ruské vůbec, aniž český seveřan činorodé vůle a mravní odpovědnosti jakkoliv projevil podiv a lásku k Platonům Karatajevům. ŘíIllu uzavírá poslední Dykova dokončená povídka "S6~vy děti", vzácný důkaz spisovatelovy žízně po objektivitě a spravedlnosti, běží· li o lidské utrpení, nechť jeho nositelé náleží tomu či onomu táboru. Válkou rozrušený domov české, ale odnárodnělé rodiny stává se zde v typické zkratce symbolem Evropy, kde právě zuří belIum omnium contra omnes. Každé národnosti se přiznává právo sebeurčení, právo víry v posvátnost 27