lav, jenž se dožije netoliko punktad, ale i příchodu realismu a pokrokového hnutí, jest ve svém romantickém ilusi on ismu pravým opakem soumračného a skeptického nihilismu vnukova; sebeklamavými přeludy, odvahou neodpovědného dobrodružství, stálými náběhy ke krásným činům, dovedl přehlušiti v sobě hlas "děsu z prázdna", jaký se již v j~ho generaci ozývá. Celý román děda V áelava Šarocha, zalitý červánky životního západu s jeho atmosférou odpuštění a nasycený hlavně v závěrečných kapitolách melancholickou poesií hlízkého konce, tíhne k typisaci a to dokonce v evropském rámci, kde běží o představitele Mladého Německa po revoluci; nad erotickými partiemi, cudnými ve svých nápovědech, jest rozprostřena bolestná něha dobrovolného utrpení z vin již neodčinitelných. Avšak po "Dědu Václa~u Šarochovi" "Vnuk Emil ~aroch" již nenásledoval, a spojitost celku s dějinami mládeže pokrokářské nebyla zjednána; přese všecky náběhy se letopisec Čertova Kopyta nevyrovnal s ústřední zkušeností svého jinošství uměleckým dílem, jež bylo jeho nejušlechtilejší ctižádostí. Kolem třicátého pátého roku básníkova nabývá jeho literární i politický profil pevné výraznosti, a dosažená zralost jest patrná. V "tiché, mrtvé zátoce ztracené Bohu, ztracené i světu" byl z nejrozhodnějších aktivistů. Jako činný politik vstoupil do radikálně pokrokové strany a prodělal za ni zápas o poslanecký mandát s "kompaktní majoritou':. Když v něm jako Ibsenův doktor Stockmann, "nepřítel lidu", podlehl, vydal akta oněch. "Prohraných kampaní" míse v nich křehkou lyriku se suchopárem volebních protokolů., Vedle novinářské činnosti v politické "Samostatnosti" ujal se i řízení beletristického "Lumíra", zde tradicionalista literární, jako onde tradicionalista politický. Podnikal cesty po Evropě, urovnal příznivě svůj intimní osud, proměňoval básnickou improvisaci v soustavné dílo, rostoucí organicky. Jeho hlas se stával autoritou na veřejném foru, byli to hlas důsledného etika a nesobeckého maximalisty, ale i více: hlas svědomí národa a země, posvěcený shodou s hlasem dějin. Umělecká zralost Dykova projevuje se v tomto ob 21