jmu i protiromantického úsilí o poesii objektivní, pro· sycenou aspiracemi naukovými. Oba tyto proudy probíhají ještě mnohem zřetelněji v próze povídkové a ro· mánové, připravující u nás příchod· naturalismu. I ona poesie i tato výpravná próza mají ráz přechodní, a přechodním zjevem jest i dočasný vůdce této skupiny, svou dobou uvědomělý a mocný organisátor, M. A. Šimáček. V jeho "Světozoru" se po patnáct let (1884--1899) shromažďovala málem celá škola Vrchlického, ale i "národnická" reakce proti ní; tu debutovali však také první impresionisté a naturalisté až po Viléma Mrštíka a J. K. Šlejhara, R. Svobodovou a K. M. Čapka Choda; v poesipak se sám hlásil a obecně byl pokládán za pravého mluvčího "Světozora" J. S. Machar. Přes to svůj vlastní, uzavřený, svébytný ráz má škola "Světozora" hlavně jen pro básníky genristy způsobu A. Klášterského a pro realistické prosaiky, které vedle redaktora zastupují zvláště F. X. Svoboda a B. Viková-Kunětická; stranou časopisu, ale na téže půdě názorové a myšlenkové stojí Ignát Berrmann. Tito mravoliční realisté jsou typickými spisovateli drobného měšťanstva, kam Šimáček a Herrmann náleželi rodovými kořeny a kam se pak oba vrátili životními formami, jež určovaly jejich názory a jejich vkus. Ale oba prošli krutou školou mladosti, kde si načerpali hojné zkušenosti o tom, jak i měšťácký synek se ocitá na samém pokraji proletarisace: Berrmann to dovodil na osudu drobného kramáře, Šimáček na bohémských příbězích téže družiny, kam náležel také Vondrejc Čapkův. Zvláště úrodná pro budoucí realisty byla u obou nenasytná zvídavost společenská, která jim důvěrně přiblížila "svět malých lidí" maloživnostenský, dělnický a proletářský; oba se stali, byť v podružné větvi svého díla, jeho letopisci a jeho figurkáři, kdežto v hlavních svých pracích, Berrmann v komických neb sentimentálních seriálech z pražského života, Šimáček 67