básník stíhá stejně zotročilost jako zotročování. Na závěru "Písní otroka" se ovšem svítí gastonovská utopie, již dlužno pojímati i ve smyslu sociálním: "Ruce všechny bez okovů, jasná pracovníků tvář, nikde dozorce tu s bičem, otylý ni otrokář, nikde neblýská tu kopí sveřepého vojína, pokrytecky nebělá se řásné roucho bramína, nikde nepsána tu v čelo různou hlinkou črta kast, rovných, volných spolubratří svobodná tu, šťastná dast." Ale že "Písně v básni básník sám nepokládá takovou perspektivu otroka" za správnou, upozornil s důrazem předposlední: "Slyším rozlícenou vádu o svobody podstatě, o budoucím lidstva řádu po křivd mrzkých rozvratě, zatím co nás všechny kruší, dále jho den ke dni tužší, na vše naše práva pline a v nás deptá lidskou čest! Mlčte, všechny snahy jiné, před tou jednou nejdávnější, nejnutnější, nejhlavnější: nejprv z jařma šíji vznést!" A za tímto heslem národně politického osvobození, státního sebeurčení, veřejné svéprávnosti, postupuje básník proti rakouským utiskovatelům s radikalismem bezuzdným. Ten se neleká ani násilí, ani krve, ani ohně, a na prahu stáří má někdejší opěvovatel bouře v přírodě i ve společnosti s vášnivostí přímo ekstatiekou: 40