ním kontrastu Gastona, mluvčího evoluce proti revoluci, nekřesťanského vyznavače zásady lásky k bližnímu, mluvčího požadavku neodpírati zlu zlem, bezděkého dědice zásad českobratrských i politiky Palackého. Gaston, ač se v ději básně osvědčil důmyslným strategem, jest v jádře sociální utopista, docházející svých komunistických nadějí z humanitního optimismu, který si o budoucnosti spřádá přeludné selankovité představy, dosti blízké romantickým koncepcím slovanského pravěku rolnického a pacifického: .,Zřím budoucnosti kraje požehnané, kde pod oblaky květných haluzí bohatých klasů zlaté moře chrustí, kde lidé mírní, lepí, smavoústí, kořáním bloudí, štěstí soudruzí. Jich oči jasné bez závisti, vzdechu, v přírody hledí květný, štědrý sad, vždyt všechněm zraje, kvete pro potěchu a všech něm skýtá vůně své i chlad; tu nikdo nevolá: to moje, moje! tu nezří chudých závistníků roje v růžovou zdálí boháčovu skrýš, tu žádná ostny neježí se mříž, před nížto děcko slzy hladu lije, a za níž jablko ve trávě hnije. Tu všichni svorně o všechno se dělí, jen láska plní tu, co láska velí. Zákonů není. Na pranýři tkví jen jeden mrzký zločin:sobectvU" Gaston, vlastní tlumočník básníkova vlastního přesvědčení, dočasně nad teroristy zvítězí a ovládne- řízení lodi, aby posléze zoufalým činem šílené a nábožensky vznícené ženy přece stihla Evropu katastrofa, strhující s se· 36