trpkou moudrost naprosté desi1luse životní nevyvážil úměrným podílem lidské bolesti a že tedy svých postav - nevykoupil. Hledaje korektiv tohoto dtisledného omylu, provedeného v díle tak závažném a virtuosním, vrátil se K. M. Čapek-Chod loni k starému svému plánu, jenž ležel od let roztříštěn v několika svazcích novel, k "příběhtim Antonína Vondrejce, básníka a korektora" a jal se soustavně zpracovávati nesouvislé a neúměrné zlomky v celek románový, který jako dvojsvazek o téměř devíti stech stranách leží před námi. Jest mnoho důvodů. abychom tuto knihu, pojmenovanou zjednodušeně "Antonín Vondrejc" (Příběhové básníka; 1918) postavili nad nTurbinu" a na sám vrchol dosavadního tvoření Čapkova. Bylo by skutečně nesnadno - a to i pro fabulistu z romantické školy - vymysliti si postavu do té míry výjimečnou, jako jest ústřední hrdina velké románové skladby Čapkovy, básník a korektor Antonín Vondrejc, třebaže celá temná a divoká tragika jeho života, provázená důsledně ironickým chechtotem záštiplného osudu, odehrává se v nejhlubších nížinách zneuctěné a poskvrněné lidskosti. Marnotratný syn chodské vesnice stává se netoliko básnickým mluvčím, ale i neúplnějším příkladem velkoměstské dekadence. Předčasně utratí - a dodejme. že v zápasech a vášních docela nehrdinských - svou veškeru životní sílu a při tom, právě ve chvílích, kdy mu krev a život ucházejí nezastavitelně v plných proudech, pozoruje s napiatou, ano zálibnou zvědavostí neodvratný rozklad své bytosti. Jest od přírody nadán a dlouholetou praksí vycvičen v nej složitěj ších pochodech myšlenkových,od nelítostné pitvy dušeslovné až po závratné vzlety do končin metafysických; koná tyto filosofické pochody nejen jako průpravu svého subtilního básnického tvoření, ale přímo jako nejvyšší rozkoš jedince, povýšeného. Leč tento intelektuál, jemuž v oblastech poznání nic není dosti odlehlé a cizí, jest bezmocný, ubohý nevolník husté a tmavé krve nervosního smyslníka a nedovede se ubrániti ani v nejrozhodnějších okamžicích svého osudu pokořujícímu svodu ženské pleti, která se pro něj stává nejnebezpečnější právě tehdy, když před ní káravě varuje duchovní hlas nitra, zvoucí stříbrně k svobodě, k čistotě, k tvořeni. Sestrojen zlým rozmarem bezohledně kombinující přírody takto z nejpříkřejších protikladů a protimluvt1, Antonín Vondrejc přímo přitahuje k sobě nejvýjimečnější situace životní, v jejich bizarním 0srtování a groteskním zapletání jest právě K. M. Čapek-Chod jedineč 114