chátrání potomka selského kmene na městské půdě, prosycené všemožnými miasmaty - toť nejoblíbenější náměty Čapkovy patologie. která si sama co nejpřísněji zakázala jakýkoliv náběh therapeutický, takže ze závěrů jeho prací otravně čiší studená beznaděj pitevny, kde pod zsinalými plátny se rýsují rozpitvaná těla navždy odbytých ztracenců. Neužívám této kruté metafory snad z ledabylého nápadu neb dokonce ze shonu po originálnosti: rád bych takto zdůraznil pečlivou, přímo naukově přesnou anatomii Čapkovu, jíž se vždycky podaří dovoditi neúprosnou zákonnost obdobného procesu úpadkového, a která všímá si s pronikavou bedlivostí veškerých složek individuální i společenské dekadence. Naturalistický svůj sklon projevuje K. M. ČapekChod také karakteristickou volbou svých románových dějišť: kdežto až na nepatrné výjimky náleží venkov takřka jen do prehistorie jeho postav, jsou jeho práce široce založenou kronikou pražskou, a sice pojatou tak, že starý ráz městský hyne tu beznadějně pod náporem nové civilisace průmyslové, strojové a podnikatelské; bezohledná regulace pohlcuje a přetváří celé čtvrti, turbiny hučí zlověstně v přepjatých podnicích. rotačky překřikují panovačně duševní pracovníky v tiskárnách a redakcích, obrovské pluhy přeorávají půdu pro nové bloky domii na obvodu předměstí, večer valí se z divadel a koncertů zástupy elektrisované až k paroxysmu polyfonH moderní hudby, zatím co kdesi v podkroví sebezapíravé laboratoře ztravuje se badatelský vášnivec paradoxními pokusy přírodovědeckými a technickými - všecky tyto vitální projevy obrovského a nerůdného městského živočicha až po sportovní horečku a revoluční davový shluk, tvořící pozadí k závažným událostem politickým, dovede Čapkiiv bohatý naturalism zvládnouti svými nevyčerpatelnými prostředky slohovými. A přece K. M. Čapek-Chod jest mnohem více než pouhý naturalista. Jest nadán odvahou, v naší literatuře bohužel příliš vzácnou, znásilňovati skutečnost, v níž není pro jeho výbojný zrak viibec tajemství, svou divokou obrazností; vyhání některé význačné rysy do zámezí karikaturního, stupňuje povahové znaky až k děsivosti neb směšnosti, jež zastavuje čtenáři dech, vyhrocuje povážlivé a trapné situace na ostří nože, kde od tragiky hned sráz ke komičnosti, od vznešenosti pouhý kriiček k burlesce, ano vyhledává přímo slídivě životní vztahy a děje. v nichž k nerozeznání pomíchána vážnost osudu a směšnost situace, síla věčné bolesti a pitvora lidského pidimužictví, kde v člo 112