86 naivní kroniky se skoro ztrácejí dějové linie, a kronika člověka jest málo více než doplněk kroniky přírodní. Mluvíme-li o duchu knihy, máme před sebou typický příklad české romantiky, chtěli-li bychom však dílo hodnotiti, připočteme je ke klassickým kusům české literatury. Podobně dalo by se to říci snad ještě o Erbenově "Kytici". Avšak heslem romantismu Boženu Němcovou cele nevystihneme; na to jest příliš dcerou nové doby. Na rozdíl od typických romantiků přinesla si do kolébky velmi intensivní dar pozorovatelský a značně silný sklon intellektuální hloubavosti; i v tom jeví se předthůdkyní nejedné české spisovatelky moderní. Její dar pozorovatelský vyspěl neobyčejně při národopisném sběratelství i na rozsáhlých cestách, které jí odhalily český lid v nejrůznějších kmenových a krajinných útvarech. Ale B. Němcová nepozoruje pouze národopisné zvláštnosti a tradiční přežitky; nejinak než Karel Havlíček, její věrný přítel a osvícený kritik, zajímá se živě o veškeré projevy společenského, mravního i charakterního stavu na venkově a se stejnou bezprostředností jako Havlíček zachycuje toto vše v barvitých obrázcích, dodnes nedoceněných. Ještě jedním, snad nejpodstatnějším rysem souvisí její pozorovatelský realismus s Havlíčkem: jednotlivé postřehy se nerozpadávají v nahodilou mosaiku, ježto je slučuje organicky celistvý názor životní. B. Němcová byla hlava dumavá a přemýšlivá od přirozenosti; přátelské svazky s hegelovskými mysliteli, jako byli Hanuš a Klácel, přiblížily jí synthetickou filosofii německou, všecky časové otázky, jak jimi "Mladé Německo" prosytilo literaturu, zachvívaly jejím nitrem, prahnoucím po sociálním obrození. Odlesk toho nacházíme v jejích pracích, hlavně pozdějších, kde nejednou se objevuje sklon k tendenci ne vždy bez obětí uměleckých. Ale i slabší práce B. Němcové. na př. "Pohorská vesnice" nebo "V zámku a pod-