o zlacený štít parlamentu a druhou tlapou o. barokní kopuli zámku císařského? Jeho jméno jest mechanismus: mění ve stroj, řízený technikou nejskvělejší a výpočtem úplně bezvadným, armádu i školu, rodinu i úřad, vědu i umění, náboženství i neřest, hospodářství i obchod, divadlo i prostitucí. Nezná jednotlivce, pouze celek nechápe svobodného rozvoje radostného ducha, nýbrž toliko hromadný účel í pod svobodou rozumí státní tyranii a pod socíalismem organisací výrobních těles j věda má vjeho soustavě výhradně služební úkon, a umění směřuje toliko k tomu,aby bojovníka dělník na chvíli se rozptýlil, a aby při představení svaly odpočívající vyrobílynovouenergií. I peklo má své básnické mystiky: v Berlíně slují Kleist a Fichte v minulosti, Dehmel a Simmel za našich dnů. Neubráníte se jim snadno: kde nezvítězí logikou a ideologií, překonají vás dramatickou důsledností a náhlým vzplanutím pudovým: zatím co naši mužové vzdorují intelektuální odolností svodům Berlína, jeví smysly žen vlídnou ochotu, dáti se očarovati týmž poku , šením, jen vezme-lisi na pomoc tanec a režii, rytmus a osvětlení. Stojíme mezi dvěma ohni. Ani íeden nehřeje, ale oba fascínují - na severu plamen vysoko šlehající, jehož se hned užívá k účelům technickým, na jihu ohňostroj s raketami, s baletem, s hudbou operetní. Nedejme se oslňovati ani tímto, ani oním. Uvědomujíce si stále v politickém zápase, že naše fronta směřuje na dvě strany, proti Berlínu a Vídni, snažme se kulturně zapomenout, že Praha leží mezí Vídní a Berlínem. Hledejme - a po válce s úsilím zdesateronásobeným 0 kulturní svazky s evropským severem, západem a východem, jež vedou mimo Berlín a Vídeň; především však živme vlastní plamen duchovního života národního, který posud nešlehá vysoko, ani nezáří v barvách ohňostroje, ale hřeje teple a důvěrně, jako domácí krb, kol něhož sedí shromážděna celá rodina, nejen se starci a dětmi, ale i s duchy předků, kteří přišli přisednout mezí nás v hodinách vzpomínek a nadějí f* " *Celástaf byla ve Venkově dne 25. listopadu 1917 potlačena censurou.