padá hodnota dvojí, totiž samoúčelný život vlastní a cena transparentního podobenství, Otokar Březina učinil velmi záhy uměleckým svým pravidlem kulturu a disciplinu obrazu co nejpřísnější. Jeho metafory, vážené jednou z odvážného poznání exaktních věd, podruhé vytvořené monumentalisujícím pohledem do věčných dějů přírodních a do pracovní účasti člověkovy v nich, po třetí však lehce zrosené kapkami krve a slzí, vytrysknuvšími vzpomínkou na osud vlastní, jsou domyšlené, prožité a přesně logické: v Ďieh vyhranila se druzovitě nejvyšší schopnost českého ducha pro obraz, který však již od dob Štítného a Chelčického jest spíše jen sluhou myšlenky. Teprve Otokar Březina, nejsa v tom nepodoben jinému mystiku, nadanému bohatým životem smyslovým, Juliu Zeyerovi, pasoval stříbrným mečem svého symbolismu obraz na bratra myšlenky. Ale básnické umění Březinovo neopírá se výhradně o schopnost a kulturu zrakovou, jako se o ni neopíralo ani u Máchy a Vrchlického. Oba tito velcí tvůrci výrazových hodnot českého verše byli zároveň duše hudební, Mácha komorní solista, jenž hrál se zalíbením závratné variace na nejvyšších polohách strunného nástroje, zrobeného ze dřeva, které vyrostlo vysoko na horách, Jaroslav Vrchlický, dirigent básnického orkestru, kam uvedl rafinované pomůcky slok, rytmů, rýmů, u nás v Čechách dotud neznámé, někdy hlučné až k ohlušení, jindy milostně hravé a rozmarné, ale občas zvuku tak stříbro ného, že srdce tálo slastí. Komorní hudba Otokara Březiny z první fáze jeho tvoření jest málem zapomenuta, ale otevřme Tajemné dálky neb Svítání na západě, a zateskní k nám (z oněch osamělých komnat s prostřenými stoly, s rozžatými, lampami, s kvítím ve vlÍsách, do nichž nikdo nepřichází) flétnové tóny srdce opuštěného a uchylujícího se posléze pokorně do dumy nadosobní, do zbožnosti mystické. Mistrem všech mistrů české poesie jest Otokar Březina tam, kde jakoby zdviženými stavidly spouští orkestrální příval zvuků, rytmů, vět, kadencí, symfonik beethovenského rodu, pod jehož no 96