První jest dojem sluchový: z mohutných úderů kladiv, uupevňujících štít Národního divadla, slyší básník velikost ducha národního. Na to opět dva pohledy visionářovy: jeden z osamělé básníkovy pracovny, druhý ze zamyšlených nočních toulek mimo novostavbu již dokončovanou. Po prvé uvidí noční snílek moderní zázrak volného světla, linoucího se z elektrické lampy po houstnoucím krovu, po druhé střetne se dumající samotář o půlnoci s fantómem J. K. Tyla, který se přichází k Národnímu divadlu přesvědčiti, že přece nežil nadarmo. Zde, v rétorice skutečně úchvatné, může se básník vrátiti k tématu prvého zpěvu Pantheonu, a rozváděje s umným důmyslem heslo Národ sobě, ukazovati, jak Národním divadlem se dovršují tužby a naděje probuzení národního. Jako by slavnostními zvony vítá Jaroslav Vrchlický do svatyně již dokončené světové básníky i domácí tvůrce krásy a hledatele pravdy, nezapomíná však ani obětavých otců našeho divadelnictví, již české myšlence, českému citu k povzletu první propůjčili křídla a učili lačný lid, kJe krásy zřídla. Všichni bez rozdílu mají jíti ve své dědictví, mají jíti domůl- Horoucí láska k Národnímu divadlu, kterou Jaroslav Vrchlický v prvnícli třech rhapsodiích Pantheonu národu tak naléhavě ukládal, zustala neochvějně věrna tomuto vůdčímu ústavu českého umění po celé půlstoletí i to víme bezpečně, z toho se dnes radujeme. Avšak naplnila se v neobmezené míře také výzva, kterou stejně vřele pronášel Jaroslav Vrchlický v závěru své slavnostní skladby, aby Národní divadlo bylo vždy svatyní básnictví, naplňujíc je šťastným pocitem, že jest tam u svého krbu, že jest doma? Osud Jaroslava Vrchlického samého nepřisvědčil by rozhodně k této závažné otázce. Až na tři hry začátečnické, provozované na jevišti na Prozatímním divadle a na pozdní visitku mladému jevišti vinohradskému, odevzdal Jaroslav Vrchlický Národnímu divadlu svou veškerou dramatickou tvorbu, ale marně čekal, že tam nalezne bezpečný útulek. Kusy jeho, veselohry i 91