města budoucnosti dovršeno jest obrazem "střechy zlatoskvěle dotýkající se pyšným čelem hvězd", ano, kde zpráva o dobudování Národního divadla stává se povelem blanickým rytířům, aby vyrazili - jest velmi povážlivo a násilno vkládati takové novodobé pointy do starodávných pověstí národních. Řečnické apen;u svedlo na chvíli Vrchlického s pravé cesty, síla básnického vidění hned jej však zpět zachraňuje. Druhý, poměrně pozdě a mimo příležitostný podnět psaný zpěv Pantheonu, jest ven a ven dílem tvůrčího zraku, jenž se podivuhodně vyškolil u Danta, překládaného právě tenkráte, a visionářský dar jest ještě doplňován hrou velkého oživovatele hmoty, který dává dumati, trpěti a hovořiti kamenům i řece, podzemním temnotám i osvobozujícím paprskům. Smělou invencí ocitá se čtenář ve vlhké tmě podzemní, do níž v hymně a elegii pláče Vltava; v chmurném tom sklepení rozeznává balvallY, snesené do základů Národního divadla, kus blanické skály, balvan z Tábora, kámen z Radhoště a útes z Řipu. Z dlouhého monologu balvanů v noci šumí vzpomínky na přírodu doma, zpívá láska k českému lidu, zaznívají hrdé reminiscence dějinné, ale především také naléhavé napomenutí národa k velikosti, pokroku. V duchu mohutné minulosti, napomenutí to přechází v burácivou výstrahu. Zmaten a zdrcen přísnou mluvou podzemních těch gigantů, poděšen nad to hukotem řeky, jež se muzdá býti krvavou a plnou mrtvol, vychází básník do měsíční noci, jejíž tajemné šero vyvolává obrazem nezapomenutelným. Vydechnuv, odpovídá balvanům řečí, která jemu samému jest vysvobozením, shrnujíc veškerou důvěru v další národní vývoj kulturního národa, hlásícího se o prosté právo na své žití a vytrvalého v práci pospolité. Také v této druhé rhapsodii vytryskla zvise retorika, jejíž dvojí výbuch sráží se takměř v dramatickém konfliktu: ale jak nutně a neodvratně dere. se toto úchvatné řečnictví básnické ze samého nitra visionářských představ Jar. Vrchlického, který na půdě drahé stavby divadelní prožívá ne již· příležitostné vzrušení, nýbrž mocnou inspiraci tvůrčí I 89