Jen zevšednět mně nedej, Bože, v tu píď, již měřils mi svou láskou,. to raděj smrt, smrt desaterou, než býti hrobem s lidskou maskou. Být člověkem a prec jím nebýt, nic nemít, co je duši svafo, bez lásky, bez jara a touhy, a v srdci chlad a nezahřálo! Zvláště nebezpečnou formu duševní staroby, ba povahové nemocí spatřuje Vítězslav Hálek ve světoobčanství, lhostejném k potřebám vlasti a národu, jehož šíření v duších studentských s bolestným úžasem zjišťuje, které bylo nejvlastnějším podnětem, proč psal své Epištoly, vytryskší z pobouřeného národního liberalismu, jak jej generace Májová vypracovala ve shodě s politiky mladočeskými. Pisatel kosmopolitického manifestu mladých literátů skupiny Májové, Básnictví české v poměru k básnictví vůbec, v Obrazech života z r. 1859 zříká se r. 1873 svého někdejšího stanoviska a prohlašuje otevřeně: Mezi velkými muži všech národů, mezi ozdobami člověčenstva neznám ni jediného, kteréhož velikost, význam, sláva nezakládala by se na nejživější, nejvroucnější lásce k vlasti rodné. A jestliže který z nich dospěl k lásce širší, k lásce k člověčenstvu, byla tato láska jenom ušlechtilým výkvětem onoho kmene, onoho stromu, kterýž nesl pouze jméno vlasti,. na ničem jiném tento květ se nezakládal, z ničehojiného nevypučel. Nemáť smyslu jakési světoobčanství, nemá-li za podklad vlast, a myslíte-li, že tomu jinak, jste svedeni, neboť nejhorlivější hlasatelé světoobčanství jsou vždy vlastenci nejhorlivějšími. Příklady, jimiž Hálek zve české studentstvo k veřejné činnosti vlastenecké, jsou vesměs vyváženy z oblasti národně liberální politiky a to způsobem, který se naprosto kryje s žurnalistickou praksí Národních listů: vzpomíná Španěla Castelara, Vlacha Cavoura a celé Mladé Italie, dovolává se politiků 50