HUSOVY LISTY Veliká osobnostní vlna, která ve čtrnáctém věku zachvacuje Evropu, převaluje se za doby Karlovy a Václavovy do Čech. Sám panovník na trůně, ačkoliv namnoze ztělesňuje podstatu středověkého lidství, podléhá vlivům nového individualismu, pěstí vlastní osobnost se záměry sebezpytnými, pracuje všestranně o zvěčnění svého monumentálního já, seskupuje kolem sebe muže velmi vyhraněných povah a svérázných názorů. Tak ustupují pozvolna z českého duševního světa pouhé všeobecné typy, aby byly nahrazeny skutečnými individualitami - tento závažný zjev (a nikoliv snad jen nové rysy ve slohu řečnickém, literárním a výtvarném) opravňuje nás, abychom příchod renesance do Čech sledovali již v období Lucemburků. Nikde není tento převrat tak patrný jako v písemnictví. Staročeská literatura byla neosobní, bezejmenná, konvenční;, anonymní skladatelé starobylých legend rýmovaných, obratný tlumočník Alexandreidy, rozhodný a srdečný původce t. zv. Dalimilovy kroniky ztrácejí se nadobro za svými díly, vyjadřujíce spíše názor své společenské skupiny než vlastní, osobně zdůvodněné úsudky a mínění. Náhle v době Václavově zjevuje se řada spisovatelů, již jsou význačnými osobnostmi, a jejichž uvědomělý hlas dodnes k nám zaznívá ze slovesných výtvorů jejich: jak jasně se před našimi zraky rýsuje šlechtický politik mravokárného založení a gnómické bystrosti Smil Flaška z Pardubic i jak zaokrouhlenou a teplou individualitou jest urozený tradicionalista právní Ondřej z Dubé j v jakou svéráznou jednotu osobnostní dovedl nábožný zemanský filosof Tomáš ze Štítného zpracovati západní scholastiku a jadrné myšlení přísného českého lidu I Ale i výrazové prostředky slovesné mění se vlivem nového individualistního hnutí, které u nás v Čechách projevuje se spíše v oblasti náboženské než učenecky odborné neb 17