aÍumnátu a na piaristické gymnasium zavanul za prvních let ústavnosti svěží vzduch občanské svobody a národní hrdosti; Praha, jejíž barokní půvaby dobře chápal jemně vypěštěný umělecký smysl a pro jejíž reformačni velikost byl již od otce připraven, živila jeho dějinné nadšení se skvělými tuchami nedalekého osvobozeni. Velmi záhy pociťoval o prázdninách v přírodě, ale i mezi vyučováním ve škole rozkoš' básnické inspirace, jež jakoby mediem sluchu zachvacovala jeho obrazivost; také první okamiiky hořečného tvoření. podobné snu s otevřenýma očima, přinášely slast, slibujíce, že zachytí všecko kouzlo chvějící se vidiny; ale tajemné vnuknutí zvolna pohasínalo, a svědomitá práce pilovaní a obměňováni, k níž. mladého básníka zavazovalo jeho přísné umělecké svědomí značnou kulturou slovesnou, změnila se v trýzeň, při čemž často básnické řečnictví a malba slovem musily nahrazovati var inspiračního nadšení. Patrně proto jest tolik v zlomků a nedokončených prací mezi prvotinami Cechovými, hla vně pokud se rozbíhají do šíře a pokud subjektivní prožitek zasazuji do většího rámce předmětného; nedostatek názorné srostitosti a skrovná zkušenost živolní zaviňují povážlivou matnost v nich; kolísání ode vzoru ke vzoru svědčí o znamenité sčetlosti mladáho básníka, který kromě svých domácích předchůdců dobře znal hlavně Byrona a jeho následovníky na západě i na východě, ale prokazují také, jak pomalu se P'!"acovnfk neunavný probíjel ke svému svérázu. Vedle veršovaných truchloher historických, jichž nikdy nedokončil, liboval si Svatopluk Čech na gymnasiu i za prvních universitních let zvláště ve veršovaných povídkách krajně subiektivních, k nimž vedla cesta od "Dona Juana" a "Evžena Oněgina",