pro Náprstkovo, později Zemské museum, posléze i pro vlastní sbírky, jež odkazem přešly do Národopisného musea českoslovanského. Současně roku 1886 poznala má matka vesnický život na Litomyšlsku, když ztrávila prázdniny v za· chovalé vesnici Budislavi, kam se několikrát k mno· homěsíčnímu pobytu vrátila; podobně dlela mnoho týdnů v Lubné na Litomyšlsku, v Nových Hradech na Vysokomýtsku, v Telecím na Poličsku (v letech 1887-1895). Nejprve, kromě lesní a horské pří· rody, zajímal ji lid jako národopisnou sběratelku: s důvěrníky z venkovské inteligence (hlavní zásluhu tu měla Teréza Klusoňová, choť řídícího učitele v Budislavi) procházela statky a chalupami, vyptá. vala se po národopisných, jmenovitě krojových pa· mátkách, zapisovala si pilně etnografické jednotli. vosti; nápisy a kresby na lomenicích a litomyšlské nářečí zajímaly ji velmi záhy; rázovití starci a sta· řeny, již pro ni také sbírali, budili její zvláštní po· zornost. Již roku 1891 studovala s dychtivou z,:ě. davostí a s opravdovým porozuměním náboženský a duchovní život vesničanů v Budislavi a v okolí, jak dosvědčuje stať kuse vydan~ později v Českém Lidu. Teréza Nováková nebyla sama povahou hlu· boce náboženská a s jakýmsi deistickým liberalis· mem zápasila velmi dlouho, až do pozdních let myš· lenkové své zralosti, ale historicky nadaný její duch umožňoval jí poznávati i chápati veškeré projevy reformačního hnutí v našem lidu; dávná láska k husitství a bratrství, vliv Karoliny Světlé, vlastní stu· 28