básníka v něm dokreshlj'e politik a myslitele věštec, a, oním spodním proudem, který hučí na dně jeho složité osobnosti, jest prudký cit, Hofmanovi tím bližší, čím měl větší sklon k elegičnosti a čím více posvěcení náboženského. lndividuali8tu v dějepise karakterisují ještě určitěji jeho posudky a rozbory nov)Tch monografií, tvořící skoro vždy záminky k syntetické podobizně některého hrdiny politického či kulturního, Napoleona jako Bismarcka, Mirabeaua jako Mazziniho, Nietzscheho jako Carlyla kreslí zde Hofman pevně, někdy v monumentální zkratce, jindy s odstínem až pastelovým a vždy s netajen on rozkoší vychutnávače duší a povah, jejž ostatně poznáváme i z jeho přiléhavých karakteristik historiografů, jako Lenze, F. X. Krause, A. Sterna a Aularda. Kritickému pohledu neujdou ani hranice dějepisného umění Hofmanova. Soustředěn k obecným ideím, jež určují tok dějin, zanedbává podmínek hmotných, hlavně hospodářských; v krajním individualismu pomíjí hromadných činitelů; málo poučen o právní vědě, nerozumí dějinám ústavních forem, ani vývoji správnímu: na to vše byl příliš idealistou staršího typu, často se zřejmými sklony ideologickými. Dával přednost myšlenkovému a psychologickému výkladu dějin před děním samým a nepěstoval proto v sobě vlohu výpravnou, bez níž těžko se obejde histo-