tativní, stojící vedle Elišky Krásnohorské a Terézy Novákové, a ve správném occnětlí tohoto jejího významu udčlíla jí Karlova l.miversita v Praze čestný doktorát filosofický, kterého se pr'edtím dostalo jenom básnířce Elišce Krásnohorské; Ren(lta Tyršová byla paní učená a moudrá, jež po šedesáte let, dříve, než dostala čestný titul doktora filosQfie, dbala ze vší síly a ze vší mysli své toho, k čemu slib doktorský zavazuje, aby s »nevšední horlivostí pěstovala humanitní studia pro šíření pravdy a zvýšení jejího světla, jímž se udržuje blaho člověčenstva«. Renáta Tyršová narodila se jako jediné dítě Jindřicha a Ka. tcřiny Fiignerových v Praze 31. července 1854; svobodomyslný otec ji nazval Renátou po zakladateli novodobé filosofie Reném Descartesovi a vytkl jí za heslo: Cogito, ergo sum; děvčátku se dostalo velice pečlivého nenáb()ženského vychovánI. Již jedenáctiletou počal vzdělávati přítel jejího předčasně zemřelého otce, dr. MirOslav Tyrš, a vedle výchovy národně sokolské Vštčpoval jí vědomosti historické, filosofjckéa zvláště estetické, veda ji hlavně ke studiu umění výtvarného. Na umělecké cestě v Mnichově se zasnoubili a po sňatku 28. srpna 1872 studovali spolu malířství, sochařství, architekturu v Drážďanech, ve Vídni a v Italii, kam ser. 1876 znovu odebrali. To již pracovala Renáta Tyršová nejen v dějinách malířství se svým chotěm, ale publikovala i s vlastním jménem kritiky a studie výtvarnické. Když tragickou událostí oetzenskou v srpnu 1884 třicetiletá ovdověla, spojila svůj domov s domácností matčinou pod střechou sokolovny Fiignerovy a nezlomena těžkou bolestí, jala se soustavně pokračovati v životním díle Miroslava Tyrše, a to nejen jako vydavatelka jeho děl a badatelka o jeho i otcově životopise, ale i jako samostatná pracovnice v oborech mu nejdraMích. Kriticky zpravodajské i historicko-estetické práce Renáty Tyr šové se počínají v prvních letech jejího manželství a velíce pří. značně věnovány jsou nejstarší z nich vedle skvěle pojatého Ru- 207