neústrojnou dramatisací oblíbených románů světového písemnictví - jali se psáti hry prudčího spádu, dějové zkratky, skutečně dramatické syntésy. Ale leccos zároveň zmizelo z českého jeviště, především básnická vznosná řeč, pro niž nebylo deklamátorů, a po krátkém období ibsenistickém i závažnější problémy, které po dlouhé době dekorativní novoromantlky se objevily až po válce v některých hrách utopistických, aby divadlo v poválečné době lehkého požitkářství kleslo na pouhý ústav zábavní, v němž nevzdělaný vkus povrchního obecenstva, zřetele k oblíbeným hercům a hlavně herečkám, někdy i obchodní ohledy na export do ciziny určují dráhu dramatikům, zcela zlhostejnělým k hodnotám skutečně básnickým. Pětatřicet roků života jest s dramatickým tvořením a s jevištěm "Národního divadla" pražského nerozlučně spiat Jaroslav Hilbert (* 1871), v Praze rychle aklimatisovaný syn venkovského patriciátu a vůbec výrazný představitel i mluvčí měšťanstva, jež jest si dobře vědomo svého významu, ale i své krise. Vyhlásil opětovně drama za svůj sourodý a nezbytný výraz, a i jeho jediný román vyhnán jest na ostří dramatických konfliktů, nejzajímavější pak z jeho povídek zhoustla mu později v tragicky zastřenou hru. vývoj jeho scénických děl, kde mezi jevištní básně a odvážné psychologické studie stále vpadají kusy jen společensky zábavné, vede od analytického způsobu germánského k jasné a jednodušší společenské hře francouzské, vlastně bližší Hilbertovu ostře určitému a rozumovému naturelu. V dušezpytném intimismu rodinných dramat zdůrazňoval nejprve jemnou a propracovanou kresbu trpících ženských duší ("Vina", 1897, ,,0 Boha", 1898); jest tu analytikem a řešitelem problémů mravních i náboženských. Oklika k dějinným látkám, odkud vytěžil po "Falkenštejnovi" (1903) i "Kolumba" (1915), neznamenala pro Hilberta ani ústupek romantismu, ani pokles od dramatické stavby k statické malbě jevištní, nýbrž napiatý zápas o nalezení mužnosti, která však na své dráze za mocí, slávou, ziskem jest zrazena a vykradena ve svých bohatýrských nárocích. Ale ve světové válce Hilbert, který předtím v drobné aktovce zhustil paradoxní tragiku českého vojáka, se nezabýval zkouškami a boji, co muž a rek jich snese; občanské závětří, s nímž srostl, učilo ho na scéně přemítati a diskutovati o osudech rodin, otřesených evropskou vichřicí, ale zacelujících se odvahou ke kompromisu ("Hnízdo v bouři", 1917); také později přestavoval s mravní shovívavostí a proto i dramaticky sypce postavy a erotické svazky v konvenčních celcích měšťanského domova za potlesku obecenstva, spatřujícího se v zrcadle. Občas procitl přece hloubavý duch, jenž v mládí uctíval Ibsena a býval tehdy znepokojován problémy náboženství, svědomí a viny; i nyní vpadaly tyto otázky sice živelně, ale dramaticky nezkloubeně do her konversačních ("Druhý břeh", 1924, "Job", 1930, "Blíženci", 1932), a básník jich ani ideově nedořešil ani stavebně neorganisoval. Jako ibsenovec započal i Jaroslav Maria svou divadelní dráhu, na níž se pohyboval skoro výhradně do svého roku 50., než se trvale rozhodl pro mravoličný a obžalobný román expresionistický; tehdy psal pro jeviště cyklické kroniky rodin, zatížené vinou neb úpadkem ("V podvečer věku", 1898 a "Dramatická sonata", 1907). Své barokní podstatě se přiblížil, když v obnovených obrazech z pověsti a dějin ("Tristan", 1908 a "Ferrarská trilogie", 1917-1920) převlékal moderní lidi do historických krojů a konal na nich svá patologická studia o stálém zápasu velikosti s nízkostí, umělecké geniality s vlastním tělesenstvím a když tu nanášel vášeň, ukrutenství, hnus a cynismus. Proti této dusné rafinovanosti, která odpuzuje, liboval si spolutvůrce českého divadla v Brně, Jiří Mahen (vlast. Antonín Vančura, * 1882), alespoň v nejvykvašenějších svých dramatech, v prosté a pádné lidovosti, jejímiž pevnými obrysy tu dovedl výjimečně překonati svůj roztěkaný impresionismus. Krajan a 205