skromném prostoru "menší valdštýnské trilogie", jest smělým krokem k obnově historického románu českého, i když se básníku zcelanepoštěstilo zmoci dějinnou látku tak rozsáhlou a hlavně vyložiti problematiku vůdčí postavy Valdštýnovy, posunuté do pozadí. Ale dílo jest památné i tím, že dalo mohutný slovesný tvar nové filosofii českých dějin, přímo namířené proti pojetí Palackého i jeho pokračování Masarykem. Předpoklady pro to připravila historická věda, která ne. uztrnula ani metodicky ani názorově na stanovisku velkého učitele všech českých dějepisců moderních, positivisty Jar. Golla. Kdežto jemný skeptik a odstíněný mistr karakteristiky osobnosti i proudů světových dějin, Josef Šusta, zůstává v důmyslných monografiích i v přehledných dílech syntetických věren gollovské tradici, odlišil se pádný a určitý Josef Pekař záhy od svého mistra, klasik pevné linie výpravné od dějezpytného impresionisty. Všecek svůj zřetel obrátil k problému českých dějin, a nespokojil se s úlohou přehodnocujícího kritika, nýbrž podával naopak nesmírně životné obrazy celých period a zvláště postav, Valdštýna i Žižky, barokních kavalírů i nejstarších kronikářů a legendistů z doby románské. Důmyslným rozborem Masarykovy, v podstatě protestantské české filosofie vytkl v českém dějinném vývoji, zvláště obrozenském, vůdčí postavení principu národního; posílil tím protimasarykovskou reakci, vedenou zvláště básníkem českého tradicionalismu, V. Dykem. V pracích o Bílé hoře a jmenovitě v monumentální monografii o Janu Žižkovi podnikl neúprosnou revisi základních názorů jak Palackého tak Masarykových a zhášeje mnoho z nimbu, kterým byly obklopovány význačné postavy české reformace, zdůraznil i kladné hodnoty katolictví domácího. Takto právě v době, kdy T. G. Masaryk, neobmezený duchový vůdce intelektuálů pokolení předešlého, dosáhl jako hlavní strůjce politického osvobození a první president mladé republiky Československé nejprvnějšího místa v národě a kdy se životopisci, básníci, osnovatelé hovorů ,snažili ještě za jeho života monumentalisovati jeho postavu, a to i v podružných složkách půlstoleté činnosti, doznaly jeho čelné názory značného otřesu. V díle Durychově jest poválečný expresionismus český osobitě spojen s kulturním odkazem barokní minulosti a samostatně zpracován mohutnou obrazností básnickou; to mu dodává platnosti a účinu nadčasového. Většina příslušníků poko. lení poválečného prožívala jej však v jeho vázanosti i nevázanosti dobové, a to voné slohové podobě, jaké nabyl za hranicemi, zvláště v Německu za soumraku války a otřesů revolučních; že se v českém písemnictví ozýval ještě dříve, než heslo bylo raženo, na př. ve verších Sovových a v próse Šlejharově, neuvědomoval si nikdo z mladých proselytů. Za teoretika a kritika se jim nabídl František Gotz (* 1894), bystrý analytik a strohý ideolog, pe~ně přesvědčený o sociologické závislosti veškeré umělecké tvorby; jeho ochota sloužiti názorovým i výrazovým změnám vlastní generace i uzavírati do odtažitých formulek vývojový tok a osob· nostní jedinečnost, se zdá nevyčerpatelnou. Vášnivý odpor k válce, která ničí svazky mezi složkami všelidské organisace, se stupňoval v prudkou nenávist k civilisaci, zplodivší vraždění světové. Odtud temenil matný kult povšechného lidství a utopistická náklonnost, vyživená sice vědomostmi a domněnkami naukovými, ale v zápětí napadající civilisaci, hlavně technickou, kritickým rozumem, školeným ve filosofii pragmatické. I mísila se pesimistická bolest z lidstva v přítomnosti pobloudilého s optimistickou důvěrou v člověčenstvo budoucnosti; v literatuře se to dálo namnoze za cenu konkretní věcnosti, a často se sunula místo živých lidí jenom stinná schemata. Za mocného působení nauky psychoanalytické sledují se protuberance podvědomí v pohlavním rozvášnění, v chorobě, ve snu, ale také v psychose davové, což o dvacet let později předjali dekadenti z "Moderní Revue". Ve zvláštní směsi kolektivismu a individualismu zdůrazňoval názor expresionistický tvůrčí osobnost proti světu jevů, jejich trpnému přijímání 198