původní názvy: Tři dukáty (1919), Nejvyšší naděje (1920), Tři troníčky (1923), Kouzelná lampa (1926) aj. První z románů, úplně ozářený mystickým symbolismem, Na horách (1919), zahaluje erotický příběh lásky úmyslně do temnosvitu pohádky a staví romantickou fabuli mimo časové a místní určení. Potom se Durychovy romány štěpí na náměty z přítomnosti a na látky historické. Ony zahajuje pro Durycha nad jiné příznačná oslava monogamické lásky, Sedmikráska (1925), kde vnitřní zákon srdce nutí milence, aby na cestách stálého bloudění v různých podobách hledal a nalézal tutéž ženu, určenou mu pro život a pro smrt a označenou stigmatem chudoby, prostoty a čistoty; v komentáři Jak vykvetla Sedmikráska (1929) poukázal autor sám k význačnému místu, jaké zaujímá v jeho díle tato spanilá kniha. K románu z přítomnosti se pojí tvrdě cítěný příklad rodinného poslušenství a mateřské kázně Paní Anežka Berková (1931) a chvalozpěv roztouženého a věrného milování Píseň o růži (1934). Pevnost v kresbě postava jasné bezpečí v dějovém zosnování jsou však Durychovi odepřeny stejně jako dar postihnouti ráz a náladu měšťanského a maloměstského prostředí. Vysoko se zato vzepjalo Durychovo vypravovatelské umění v okruhu historického románu. Na základě rozsáhlého studia osob, dějišť a událostí třicetileté války, ale i z nového protitradičního pojetí náboženských dějin českých, nazíraných tu s hlediska přísně katolického, vybudoval větší valdštejnskou trilogii Bloudění (1929). Usilovalo román pevné komposice, a ač se přitom jeho zájem soustředil k slávě a pádu Albrechta z Valdštejna, neučinil vévdt1u frýdlantského figurou ústřední. Tuto úlohu přiřkl mileneckému páru českého kacířského emigranta Jiřího a katolické ~panělky Andělky; .ti symbolicky zosobňují tragický vztah podléhajícího domácího protestantství a vítězné katolické protireformace. Umění strhující krajinomalby situační a náladové projevil Durych též v epilogické »menší valdštejnské trilogii«, Rekviem (1930), položené vesměs do doby těsně po katastrofě chebské, kterou se »Bloudění« končí. Úplně však ztroskotal Durychův um vypravovatelský a historický v roztřesené fresce z doby vpádu Pasovských do Prahy, Masopust (1938), Z připravované trilogie »Země«, mající románově předvést dějiny jesuitského řádu, vyšel první díl Služebníci neužiteční (1940). Pro mládež doplnil Olbrachtovo vypravování ze Starého zákonazpraco 649