obraz sociálního dění, jež ukazuje k perspektivě vítězství socialismu, vytvořila historický román toho úseku českého světa, zároveň však vynikající ukázku sociálního realismu. Povídkově sevřená Havířská balada (1938) dovedla osud českého horníka doma i v cizině ztypisovati a prohřáti zaníceným smyslem pro solidaritu rodinnou a kamarádskou. Komposičně vyváženo jest osmnáct »povídek pro noviny« z různého prostředí, Královna krásy (1939). Malířku sytého slova a pevného postřehu, statečnou ženu opravdového cítění sociálního i národního dokládá svazek básnických črt Z luhů a hor (1919, přepracovaný s názvem Má vlast r. 1933) ; obratnou socialistickou publicistku impresionistického nadání pozorovatelského pak sešity cestopisně reportérských statí Dojmy z Ameriky (1920), Ze Slovenska (1920), Den po revoluci. Co jsem viděla v SSSR (1925) a Africké vteřiny (1933). Mnoho úsilí věnovala M. Majerová studiu a propagaci lidové tradice pohádkové, od níž se sama vydatně učila, i vydala soubory a výbory prostonárodní i umělé slovesnosti báchorkové. M. Majerová zmocňuje se skutečnosti, a to hlavně hromadné a sociální, smysly a srdcem; oblast duchová a mravní zůstávají jejímu poznání a chápání uzavřeny; vždycky stojí jejímu básnickému světu blíže žena, udržující silou svého instinktu rod, než muž, který intelektem a etikou dává společnosti řád a zákon. Jak chápavost, tak i láska a víra M. Majerové vyvěrají ze zdrojů smyslových a citových, nikoli rozumových a obracejí se trojím směrem; k přírodě, čekající, že se člověk vrátí do jejího náručí, k technické civilisaci, která pomůže osvoboditi lidský rod a usnadniti mu bytí, k sociálnímu pokroku postupujícímu nezadržitelně. Snad jediná mezi svými rovesníky dovedla M. Majerová zachovati vitalismu, civilismu, socialismu původní přízvuk optimistický, zásadně a z přirozené potřeby se vyhýbajíc dramatické problematice a tragickému řešení. Revoluční otřes hospodářského a společenského světa soustředil k sobě umělecké síly Vojtěcha Mixy, mistra erotické povídky, v jeho jediném románě, ovládaném stejnou rovnováhou názorovou jako dušezkumnou. Vojtěch Mixa (* 1887), životním povoláním význačný úředník průmyslový a finanční, náležel k beletristům pouhých šest let, 1918 --1924, ale vzbudil tu velké naděje jak ukázkami dramatickými, tak výpravnou prózou. V povídkách (Dívky, 1920; Medvědi a tanečnice, 1920 a j.) postoupil od něžné a sho 644.