doléhají na ně neodbytně. Tím jsou spřízněni s básnictvím proletářským, kdežto morbidnost a smrtnost inspirace uvádí je v blízkost karáskovské dekadence. Pro tuto další fázi poetismu jsou nejpříznačnější.František Halas a Vilém Závada; k nim se později řadí František Nechvátal. František Halas (* 3. října 1901 v Brně, knihkupecký účetní, pak redaktor v Praze, od r. 1945 odborový přednosta ministerstva informací, vydal, odvrátiv se od mladické revoluční poesie, tyto knihy básní: Sep-ie (1927), Kohout plaší smrt (1930), Tvář (1931), Hořec (1933), Staré ženy (1935), Dokořán (1936) a Ladění (1942); mimo silně objektivační »Staré ženy«, provanuté úchvatným soucitem a monumentalisujícím smyslem pro nejprostší tragiku, jsou to vesměs lyrické cykly krajního subjektivismu, který z básní naze vyznavačských prosakuje i do skladeb sociálně orientovaných. Fr. Halas, básník nadaný silnou obrazností, hlavně visuální, slučuje své »okouzlené. ale i odkouzlené« vidění světa s těžkou hloubavostí a stálým citovým patosem. Rozpor mezi rozvrácenou a nesmyslnou jevovou skutečností a básnickým snem ho nepřestává mučiti, sváděje ho mnohdy, aby nacházel jedinou pravdu ve smrti, která překlene most mlčení a klidu nad útrapnými a nesmiřitelnými protiklady. Choroba a zahnívání, hrob a tlení, ponížení lidské bytosti a hrůza útisku jsou průvodní zjevy Halasovy lyriky, drsné, drastické a krutě názorné, jejíž mrskačství a sadismus jsou výrazem askese, při voděné nejen pokáním idealistovým, ale hlavně kajícnictvím nad dobou, v sobě rozvrácenou a své děti požírající. Dosavadní svou tvorbu vyvrcholil Halas knihou Torso naděje (1938), cyklem osmi básní, v nichž se lyricky mužným patosem vyrovnává s tragedií země, stižené r. 1938 deseti ranami egyptskými. Hrůza a bolest, hrdinská odvaha a zrada, apokalyptická vidění a naděje ztvárněny jsou zde pevnou linií, velkorysou zkratkou, slovem drsně prostým, zbaveným všech básnických pří kras a proto účinu monumentálního. Vilém Závada (* 1905 v Hrabové u Mor. Ostravy), universitní knihovník v Praze, jest autorem svazečků lyriky formou poetistické, životním pocitem tragické: Panichida (1927), Siréna (1932), Cesta pěšky (1937) a Hradní věž (1940). Výbušná prudkost smyslů, doprovázená sensibilitou až baudelairovsky zjemnělou, a dramatická intensita prožitků překvapily hned v jeho prvotině .. zastřené mračny beznadějné melancholie. Básník brzy odhalil nadosobní kořeny své trvalé 620