Přispěvatelé zavrhovali ze současné veršované tvorby nejen realistickou předmětnost a didaksi epiky Macharovy, ale i lyrický symbolismus Karáskův s jeho vybroušenou tradiční formou. Pociťovali příbuzenství jak s dávno zmlknuvším Březinou, tak se stále tvořivým Sovou, aniž si jasně formulovali, že volnými i uzavřenými verši těchto dvou jejich básnických učitelů proudí týž životní elán, jakým se inspirovali sami. Ze starších vrstevníků se jim V. Dyk zdál cizí jak svou analytickou metodou, tak zkratkovým slohem písně a říkadla. Uznávali Tomana a zvláště St. K. Neumanna pro jejich vitalismus, kterým se dávali především unášeti. Vedle volného verše, který se stal hlavním kriteriem příslušnosti k nové družině básnické, vyznačoval ji především expresionistický vztah k skutečnosti, dynamické pojetí lyriky, sklon k metafysice a rys patetický. Vedle bergsonovce Theera přispěl do almanachu mladistvý vyznavač pragmatismu K. Capek, vedle typického impresionisty Neumanna raný expresionista Kodíček, vedle obou melodických lyriků Fischera a Hanuše meditativní rétor Jan z Wojkowicz. Ze však se tu hlásí nová etapa české lyriky, uhádla správně veškerá vážná kritika. Skutečný· zosnovatel sborníku a teoretický obhájce jeho zásad byl Otakar Theer (1880-1917), patřící celým svým dílem ještě k období předcházejícímu. Narozen r. 1880 v Černovicích v Bukovině, ztrávil dětství v Nymburce a ostatek života v Praze, kde vystudoval filosofii a byl úředníkem universitní knihovny. Cesty do Paříže, na Rus a do Skandinavie mocně rozšířily jeho obzor, vzdělaný studiemi filosofickými a literárními, hlavně písemnictví francouzského. Zemřel v Praze r. 1917 a jest pohřben v Nymburce. Zasvětiv svůj život výhradně písemnictví, rozvíjel od svého 19. roku mnohostrannou činnost literární. Překládal z franštiny, psal zvl. v »Lumíru« posudky českých i francouzských knih a referoval v 1. 1905-1910 o divadle. Z jeho větších studií literárně historických významny jsou články o Corneillovi, V. Hugovi, Balzacovi, Sv. Čechovi, Z. Wintrovi, Fr. Kvapilovi, A. Sovovi, Jos. Merhautovi a V. Hladíkovi. Jako kritik vyšel ze školy Šaldovy; všímal si stejně formální jako myšlenkové stránky bedlivě analysovaných autorů. V posudcích divadelních, všímajících si výhradně literární stránky her, netajil se, že za vrchol světového dramatického tvoření uznává vedle řecké tragedie francouzské klasické divadlo, jež stavěl nad Shakespeara. 599