vlast, veleben středověký mučedník, obětující se za víru. Vyznavači katolického Absolutna v čete s Jar. Durychem, lyrikem i romanopiscem, básníkem i publicistou, polemikem i kritikem, dovedli po svém obměniti některé hlavní zásady poválečného češství: sdíleli se o úctu k zemi a púdě, ale k půdě posvěcené pokornou a nábožnou prací; milovali národ, avšak hlavně jako společenství živých a mrtvých, nad nimiž bdí světecká účast »velikých našeho rodu«; filosofii českých dějin pojímali nábožensky, ale v duchu katolickém, který spatřuje v protireformaci vývojovou nutnost a dějinné požehnání; tímto směrem dospěli k oslavě minulosti a Čelili proti historismu svých vrstevníkú. Rafinovaně barokní duch Durychův představuje tu živel intelektuální i se všemi tvrdostmi fanatiků myšlenky; naivní františkánská prostota Jak. Demla sbližuje tento směr s iracionálností surrealistů; někteří pozdní žáci Březinovi, J. Zahradníček, Fr. Lazecký a V. Renč, obnovují mystický entusiasmus a jako jejich mistr spojují jej s horoucí láskou k zemi. Nedefinovatelný životní pocit poválečného člověka vYiadřuje nejlépe lyr i k a, ježto v letech válečných, ale silněji v prvních letech mírových zaplavila český život vlna vitalistického optimismu. Jsou jím strženi a zároveň mu dodávají důrazu starší naturisté, vycházející z impresionistických předpokladů, Fr. Šrámek a St. Neumann; vrhají se do něho básničtí začátečníci Jiří Wolker, Zd. Kalista, A. M. Píša, Mil. Jirko, z nichž nejsilnější brzy opustí tento směr. Na rozdíl od předválečného vitalismu, který u svých nejvýraznějších představitelů Oto Theera neb O. Fischera jevil touhy titanské a pýchu nadčlověčskou, stavěli vitalisté popřevratoví na obdiv vděčnou pokoru, spokojující se s nejprostší krásou všedních věcí, a skromné lidství, jsouce hotovi uvěřiti v jeho základní dobrotu. Byla to přirozená reakce na válku, zároveň však další znak postupující primitivisace. Humanismus těchto idylických vitalistů zpracovával podněty cizí a působil i na to, že později moravská družina jím vychovaná, Č. Jeřábek, Lev Blatný, Jos. Chaloupka, z části i jejich kritický průkopník Fr. Gotz, hledala pod problematikou sociálně-revoluční možnosti humanitního řešení. Dokud poválečná politicko společenská stabilisace nebyla zastavena nenadálou krisí hospodářskou a tísnivými 0bávami z nového válečného vzplanutí, trval onen jasný po 587