blicistou než básníkem, mají umělecký význam zvláště A. N. Tolstoj, K. Fedin, V. Ivanov, B. Pilnjak a Mich. Šolochov. I jejich sociální realismus jest namnoze úchvatně názorným letopisem, přesvědčivou snůškou dobových dokumentů, které spojuje zanícení pro energii vynaloženou ve prospěch společenského celku, epickou reportáží z rozlehlého světa. Mocně do vývoje uměleckého tvoření u nás jako jinde zasáhlo scénické umění nové Rusi, ne však díly svých dramatiků, jako výkony svých režisérů ducha spíše odtažitě konstruktivistického než plnokrevně tvořivého. Povaha literárního jazyka doby válečné a popřevratové. Změny, kterým byly podrobeny životní formy příslušníků národa československého za revolučního přetvoření Evropy po stránce civilisační i sociální, nové existenční podmínky občanského bytí v mladé republice - to působilo ne-li přesvědčením, tedy dojmem, že minulost jest přetržena a že nadchází nová éra v dějinách češství a jeho vzdělanosti. Toto poznání potvrzovala okolnost, že sám jazyk v obou svých větvích, hovorově lidové i spisovné, nabývá podoby nové, a to po stránce slovníkové i skladebné, skrovnou měrou také tvaroslovné. Spisovný jazyk, stejně jako řeč hovorová, rozmnožil své slovníkové bohatství nejprve mezinárodními výrazy sportovními a technickými, pak hojnými rusismy mluvy legionářské, později nově utvořenou terminologií vojenskou a úřední v republice Československé; novinářství pokračovalo ve svém mocném vlivu, zahájeném od let 60.; poněkud působil také rozhlas. V celku se stal spisovný jazyk bohatším, rozmanitějším a odstíněnějším. Převládala snaha spisovný jazyk zdemokratisovati tím, že se skoro ztotožnil s řečí obecnou; tím získal na názornosti, životnosti a' bezprostřednosti, přestal býti papírovým a nabyl i mluvnosti, zdůrazňované jmenovitě v dílech dramatických. Jiří Wolker v poesii, Karel Čapek v próze ztělesňují nejplněji tento jazykově literární typ. Proti tomu se však rýsuje protilehlá skupina jazykově a literárně orientovaných stylistů, kteří zcela záměrně jazyk spisovný oddalovali od řeči hovorové, usilujíce o samostatnou tvorbu jazykovou; neváhali bráti svůj výrazový poklad z různých vrstev jazykových a mezi slova hovorová, druhdy i vulgární, vkládali výrazy archaistické, mluvu vybraně a odstíněně básnickou zpestřovali prvky nářečními, jen aby básnickou představu vyjádřili co nejnázorněji a nejkonkretněji, nepohrdajíce ničím více než otřelým poe 578