kterak zároveň s názorem o jednotě osobnosti hyne smysl pro pevnost tvaru slovesného. Nejpravdivějším uměleckým výrazem poválečného nihilistického rozvratu byl německý ex p r e s i o n i s m u s, vládnoucí stejně v literatuře jako ve výtvarnictví a částečně i v hudbě, ohlašovaný již některými zjevy písemnictví předválečného. Již svým názvem se expresionismus stavěl příkře proti impresionismu, příznačnému pro evropské umění předválečné. Nechtěl býti uměním dojmovým, nýbrž výrazovým; vycházel ze stavu duše, která si v intensivním zážitku skutečnost přetváří; jeho čirá duchovost rozbíjela tvary a soustředila své tvůrčí napětí k visí. Ve vášnivém subjektivismu za vystupňované citovosti vyjadřovali expresionisté protest proti skutečnosti a z ní především proti válce a jejím následkům a vedle toho nadšení pro hodnoty válkou zavržené a zneuctěné, pro soucitnou a bratrskou humanitu, překypující optimistickým výkřikem: »Člověk jest dobrý«; ale časem se přetvořil jejich humanismus v revoluční socialismus s požadavkem třídní diktatury. Mezi hlavními představiteli hnutí zaujímali čelné místo naši němečtí krajané, pocházející namnoze z pokročilého židovstva pražského, Fr. Werfel, Max Brod, Fr. Kafka, vedle G. Trakla, Fr. von Unruh a j.; tato všecka jména se těšila u nás pozornosti, projevující se překlady, kritickou diskusí a částečně i nápodobou. Německý expresionismus stýkal se v lecčems s francouzským kubismem a názorově se namnoze kryl s humanismem, k němuž došli ve válce francouzští unanimisté. Po bezvýznamné a nevalně působivé vlně čistě negativního d a d a i s m u s jeho anarchistickým odporem proti minulosti a logice pronikal k nám po světové válce intensivněji francouzský s u r r ea I i s m u s, teoreticky podepřený zásadami André Bretona a přiklánějící se k psychoanalytické teorii podvědomí a snu. Tyto různorodé skupiny se shodovaly v důsledném odporu proti rozumovým a logickým složkám básnictví, zdůrazňujíce proti nim tajemné hlubiny duše, představové vlnění, hudební zasvěcení do prapodstaty bytí. Ze snahy dobrati se b á s nic tví č i sté h o dospěl filosofický teoretik Henri Brémond k mystické koncepci poesie, splývající s modlitbou. Zdánlivého ověření se mu dostalo tvorbou velkého žáka Mallarméova, Paula Valéryho, který však hledá prajádro básnické spíše v metafysickém pohledu do problémů života a smrti, vyjadřovaném symbolicky ve formě 574