inteligenci, mezi studenty, učiteli a rlNníky, ale i významné odpůrce, k nimž se řadili všickni vyznavači konservativismu, liberalismu a přemrštěného nacionalismu. Teprve v době národního ósvobození politického se však ukázalo, do jaké míry shrnuje T. G. Masaryk ve velkorysé své osobnosti vůdčí myšlenky a tužby, které naplňovaly český život i české písemnictví od let probuzenských. To, co bylo přirozeným důsledkem Jungmannova jazykového buditelství a co Palacký vyvodil ze svého poznání dějinného vývoje, oč Rieger a jeho političtí druhové usilovali státoprávně, vytvoření samostatnosti politické, dokonal tento jejich pokračovatel, který v duchu Havlíčkově pojal úsilí národní demokraticky a jako generace Májová i jako stoupenci pokrokového hnutí zároveň sociálně; také v politice zůstal věren svému humanitismu, i když byl v obraně nucen tasiti meč a doplňovati Chelčického Zižkou. V době, kdy pokolení Lumíra usilovalo o odněmčení české myšlenky a českého vkusu, posílil tuto snahu Masaryk, vyživený vzdělaností anglosaskou, měrou neobyčejnou. Ve smyslu našeho národního probuzení, vyjádřeném po Kollárovi zvláště Šafaříkem, neustával řešiti českou otázku v rámci slovanském a stal se také nejvlivnějším českým učitelem mladšího vzdělanstva slovanského, zvláště na Jihu. Ježto vyjadřoval celou náplň českého veřejného myšlení a cítění, nalezl za sebou všecek národ, který se k »tatíčkovi Masarykovi« přihlásil skrze československé legie i souhlasem nekrvavé revoluce domácí. Ale Masaryk nebyl jenom dědicem národních tradic, nýbrž zároveň mluvčím novodobého ducha evropského, takže k revolučnímu osvoboditeli a k náčelníku mladého státu vzhlížel vedle Slovanstva politický a kulturní Západ, uctívaje v něm největšího syna národa Husova a Komenského v přítomnosti. V příručce literárně dějepisné zasluhuje zvláštní pozornosti Masarykova t. zv. »česká filosofie«, zabývající se jmenovitě otázkou národního obrození a určující také jeho hodnocení českého písemnictví. Tresť zásad Masarykových, uložených v »České otázce« a »Janu Husovi« jest tato: »Naši buditelé našli pevný základ pro své snahy v humanitě. Našli jej ve filosofii německé; Kollár jej formuloval nejurčitěji, přejav Herderovu filosofii dějin. Svobodomysl· né hnutí české přirozeně odkazovalo k reformaci české, k tradicím bratrským a husitským; naši buditelé pokračovali tam, kde reakce přervala vývoj. Tím překlenuli pro 554