teista a nadšený vyznavač Dostojevského. Hroze se společenské krise a mravního úpadku, volal po obrodě mravní, po opravdovosti náboženské, po svědomí sociálním; proto mu nemohly vyhovovati ani historický empirismus, ani indiferentnost školy positivistické, ani hospodářský determinismus marxistických materialistů. Byl však spíše kritikem než dogmatikem. V studiích o moderní poesii, psaných ostrým perem etického posuzovatele, v bojích proti nepravým Rukopisům, v pracích o myšlenkové povaze našeho náboženského vývoje a jeho spojitosti s národním obrozením často vystupovala v popředí negace analytikova, kritické ostří odmítajícího soudce. Ale bystřejšímu čtenáři nemohl uniknouti kladný obsah: teisticky založená idea humanity, požadavek dovršiti po mc;>derním způsobu dílo reformace a pokračovati v životním programu českobratrském; tu přímo vstupoval do šlépějí Palackého. :Modernost Masarykova se zračí zvláště také v tom, že svému křesťanskému positivismu dává široký základ sociální, - aže byl v Cech ách prvním průkopníkem tohoto sociálního nazírání, jest z jeho zásluh největší. Uvedl k nám sociologii jako vědu; učinil moderní socialismus Marxův a Engelsův předmětem naukové a filosofické kritiky; zabýval se pečlivě otázkou dělnickou a ženskou, jakož i problémy společenské hygieny; poukázal k potřebě sociální výchovy a nejen jako učenec a spisovatel, nýbrž i jako politik přispěl k pochopení, že národní osvobození dlužno dovršiti osvobozením sociálním. Veškeré své ideje proměňoval T. G. Masaryk hned v čin: od doby klidných a patriarchálních klasiků Palackého a Purkyně nebylo ducha takového organisačního nadání jako temperamentní a útočný T. G. Masaryk. Vytvořil v »Athenaeu« orgán vědecké kritiky; postavil »Naší dobou« revui moderního rázu proti stárnoucí »Osvětě«; dal podnět k vydávání »Ottova Slovníku naučného«, jejž si představoval jako velkou vědeckou encyklopedii; povznesl boj o pravost Rukopisů z otázky filologické na záležitost kulturně národní; ukázal nové cesty našim naukovým překladům; pokusil se občerstviti mladočeskou politiku a založil si konečně vlastní stranu. Byl profesorem na universitě, přednašečem pro dělníky, redaktorem, novinářem, poslancem a státníkem. Vynutil si na veřejnosti oba činitele, kteří pro kulturního pracovníka jeho rázu jsou životními podmínkami: nadšené žáky a stoupence, hlavně v mládeži a učené 553