jako novinář a divadelní referent v soc.-demokratickém deníku »Právo lidu«, pokouší se zjistiti místo básníkovo a umělcovo v budoucí organisaci společenské a žádá po něm, aby se přichýlil k potřebám lidu. Slohem namnoze hymnickým, někdy však bombastickým improvisuje tu rapsodie o budouůno~ti kultury spravedlivé a harmonické. Z výpravy za sibiřskými legiemi vyvážil několik svazků dojmů a poznatků, z nichž Jaro v Japonsku (1923) vyniká barvitostí impresionistických zátiší. Také F. V. Krejčí přešel mezi beletristy, ale nedovedl ani jako povídkář ani jako dramatik dostáti zdaleka uměleckým požadavkům, které sám v kritice vztyčoval. Z prózy F. V. Krejčího uvádíme: tendenční . romány socialistické observance Zlatá hvězda (1909) a Dům v Hluboké cestě (1932), emfatické povídky o umění Síla přeludu (1910) a romány s legionářskou ana1;>así v pozadí Poslední (1925) a U protinožců (1927). Zvláštní kritickou skupinu tvořili stoupenci »Moderní revue«, hlásící se ke kritické metodě impresionistické. Byli ještě příkřejší při posuzování písemnictví domácího, zvl. realistického; viděli sílu umělcovu v jeho důsledném odporu k době a okolí; zahloubávali se rádi do podvědomých vrstev lidské bytosti, kde kořeny umění leží vedle kořenů rozkoše, smrti a vášně. Od Nietzscheho přijali aristokratický individualismus, od Przybyszewského psychologipodvědomého a těsnou souvislost pohlavnosti s uměleckou tvorbou, od Wildea křehkou formu kritické essaye. Zakladatel »Moderní revue« Arnošt Procházka (18691925) se pokusil v dekadentní lyrice sešitkem zhnušené a elegické erotiky Prostibolo duše (1894); později se věnoval kritice a překladatelství. Jeho četné, jazykově a slohově rázovité překlady románů a dramat z románských a germánských naturalistů, dekadentů, symbolistů a novoromantiků (většina vyšla v 1. 1905-1921 s různými pseudonymy v »Knihách dobrých autorů«, které obratně řídil), svědčí o šťastné volbě děl umělecky neb myšlenkově průbojných. R. 1916 a 1919 vyšel pestrý soubor Cizích básníků ve 2 sv. Kritické práce Procházkovy v »Moderní revui« a v »Literárních listech« objímají vedle literatury také výtvarné umění. Za předmět své analysy volí si A. Procházka, duch skeptický a drsný, hlavně autory neznámé neb mylně chápané i vykládá jejich obsah neb hájí je proti předsudkfun. Libuje si jmenovitě v ,básnících i vÝtvarnících s bohatou ideovou náplní, kteří se vyjadřují naturalisticky nebo novoroman 545