literárního umění, nevšední sčetlost v západoevropské poesii, rychlost ve shledávání obdob a dar umění podobiznářského. Na opačném pólu stála druhá skupina kritiků. Byli to většinou filologové, kteří hledali v básnických dílech poklesky mluvnické a slohové, odchylky od průměrné pravděpodobnosti a stopy závislosti na předlohách a vzorech. Neměli zpravidla pravého pochopení pro uměleckou stránku posuzovaných děl, nerozuměli psychologii básnické tvorby a psali suchopárným, bezbarvým slohem. S úsměškem byli v Praze nazýváni »moravskýmikritiky«, neboť kritické orgány, jež přinášely jejich posudky, vycházely na Moravě. Byly to Literární listy (1880-1899 ve Vel. Meziříčí, red. František Dlouhý), po mnoho let hlavní časopis český věnovaný studiu literárnímu a kritice, a Hlídka literární (od r. 1884, zprvu jako »Zprávy apoštolátu tisku« v Brně, red. P. Vychodil, r. 1896 rozšířila program, stavši se katolickou revuí vědeckou, a zúžila jméno, nazvavši se »ffiídkou«). Kritikové ti, s Leandrem Čechem v čele, si získali nesporné zásluhy tím, že ukázali k vadám verbalismu českého, že vytkli meze a nedostatky básnického umění Jar. Vrchlického, že ostře vystupovali proti stranické a osobní literární politice pražské, hlavně však, že studium literatury prováděli metodicky a soustavně, přesvědčeni o jeho svéprávnosti, což bylo pokrokem proti estetickému a filosofickému dogmatismu durdíkovskému. Do této skupiny náleží kromě literárního dějepisce Františka Bílého Hynek Babička (1855-1880). Žák Kosinův i Bartošův, vzdělaný však i Durdíkovým formalismem, viděl spásu naší literatury v národnosti a tu spatřoval nikoli v látce neb tendenci, nýbrž ve formě; ač slovanský tradicionalista, uznával i vývojový význam kosmopolitismu Vrchlického. Dovedl vystihovati břitkou analysou nedostatky literatury konvenční, nejraději činil však všeobecné závěry. Nejpronikavější a nejučenější hlavou »moravské kritiky« byl Leander čech (1854-1911), .profesor v Telči a ředitel v Novém Městě na Moravě, buditel národní, kritik »Světozora«, »Literárních listů«, »Hlídky literární« a »Osvěty«. Přesnou a suchou rozbornou vlohu a jasný úsudek projevil L. Čech, znalý moderních teorií estetiků německých a francouzských, i obsáhlejšími pracemi kritickými. Jeho stroze doktrinářská kritická studie Kar. 536