ho; jen Domov (1936) kreslí konflikty náboženské a erotické, pronikaje při tom osobitě k jádru českého protestantství. Zvláštní skupinu mezi mladými naturalisty skládají erotičtí a pohlavní monografové, zaujatí takměř výhradně fysiologickou stránkou poměru mezi mužem a ženou. Karel Šarlih (pseudonym Karla Čady, 1882-1916), zobrazoval sytými až křiklavými barvami pohlavní život a zájmové živoření rakouského důstojnictva i mužstva různých národností. Jeho prudce vypravované, ale měl!ré povídky vyšly na př. ve svazcích Tvrdošijní illusionisté (1912) a tJšklebky sexu (1919 pohrob.), které doplňuje román Sobecké jinošství Vladimíra. Vratkovského (1929 pohrob.). Náwrově přírodovědeckým fatalismem, n~připouštějícím svobodné vůle, se s K. Šarlihem shoduje, ale slovesnou rozlohou daleko nad něho předčí typický Pražan Otomar Sch.afer (1883-1945), jenž se uvedl vtipnými pokusy dramatickými. Brutální odvaha, odhalující bezohledně závoje s dění pohlavního, jmenovitě v rodinném závětří, se projevuje hromaděním živočišných jednotlivostí a robustností nešlechtěného výrazu; značně oslabuje účiny Schafrova naturalismu nedostatek krajinného, rodového, národopisného určení osob i dějů, jemuž později chtěl odpomoci vydatnou dokumentací válečnou, doličující hlavně poměry v zázemí a v etapě; některé z jeho prací získávají archaisujícím tónem. Od četných knih povídek postoupil Schafer k experimentálnímu románku okultního pozadí Vtělení Pampylasovo (1921). Nejrozsáhlejší skladby jsou válečný cyklus Magorka (1926-1929 o 4 částech) a trilogie přízemní, ale postupně se očišťující erotiky v staropražském rámci Srdce zabiják (1922-1933); nad ně vyniká komposicí manželský román »dvou dnů a dvou nocí« Pohroma (1931) . Pražský středoškolský profesor M. B. BOlmel (vl. Bedřich Bohnel, *. 1886) projevil nejprve vtipný pozorovatelský smysl pro poměry pražského předměstí, .a to jak v duchaplné komedii, tak v mravoličné kronice Vinohra.dští (1919) ; také jeho jízlivá satira z učeneckého života Ohlapík (1923) vzbudila pozornost pastosním nanesením barev. Většina jeho pozdějších románových prací se soustředí k líčení mravů a nemravů studentské mládeže na středních školách pražských, s pohlavní a sportovní oblastí v popředí; nedostatek komposice a nemírné rozpřádání. episod oslabuje 528