vážných žen, jdoucích za hlasem srcice, obklopují erotické dvojice dějovou dobrodružností; v malbě staropražského prostředí, v evokaci moří a ostrovů, zámků a klášterů, ale i ve výjevech válečného hrdinství a státnického důmyslu strůjců samostatnosti národní se básnířce dařívají partie sugestivní. Zeyerův vliv jest všude patrný. R. Jesenská se pokusila také několikrát o drama; jenom tragedie milostné vášně ženiny v staropražském prostředí stol. XVI. Estera (1909) a heroická hra vášně vladařské a milostné Attila (1919) mají z jejích kusů ctižádost básnickou; z řady komedií se dočkala značných divadelních úspěchů zvláště lyricky křehká Devátá louka (1924). Vychovanec »Moderní revue«, lékař a učenec Antonín Trýb (* 1884) píše vedle meditativní lyriky povídky s látkami exotickými, které prozrazují jemný smysl stylistický a vědecky zasvěcený pohled do odlehlých kultur. Ten vyznačuje především mistrovský cestopis Před branami východu (1920). Kombinačním uměním se vyznačují čínské Příhody domu na Čang-wu (1930). V široce založeném románě z náboženských a politických zápasů doby Diocletianovy Císař chudých (1935, II. vyd. 1939) působí víc spisovatel filosof než historický epik. Úsilí spisovatelek o odhalení ženské duše. V období masarykovského realismu a hnutí pokrokového se podstatně změnil názor na ženu a .na ženskou otázku. Vedle domácí tradice, započaté K. Světlou a E. Krásnohorskou, působilo silně ženské hnutí v cizině, řešené filosoficky, eticky i umělecky. Millův politicko filosofický traktát »Poddanství žen«, zdůrazňující právní a občanskou rovnost ženinu, Tolstého sociologická studie v povídkovém rouše »Kreutzerova sonata«, volající po obrodě manželství v duchu a pravdě, Bjornsonova a Ibsenova dramata, usilující o čistotu a pravdivost vztahů mezi mužem a ženou, ženské postavy poesie ruské od Puškinovy Taťány po kladné zjevy románů Turgeněvových a Gončarovových, koncepce svobodného ženství anglických spisovatelek G. Eliotové, sester Brontěových a El. Barretové-Browningové i typy moderních žen románů francouzských, to vše budilo živý ohlas i u nás. Nejohnivějším mluvčím tohoto období ženské emancipace byl J. Sv. Machar, ale i u A. Sovy a především u O. Březiny ozývá se úsilí, aby byla žena bratrsky účastna obrodného díla lidského. Řešení těchto sociálně mravnostních otázek dotýkali se ve svých románech i M. A. Šimá 514