Neupadá nikdy do konvenčně idylických tónů a vyhýbá se sentimentalitě; raději satirisuje a posmívá se. Lyricky vydal jen Verše (1881), Zapomenu.té sny (1882) a výbor stařecké lyriky Co na poli vykvetlo (1934). Knihy epiky Legrovy vynikají vedle syté krajinomalby zvláště názorným podáním; původní rozvláčnost 'překonává Leger později stručným slohem baladickým. Výpravné jeho knihy ve ver,ších jsou: Pohádka z naší vesnice (1883), Všední život (1883), Přeludy (1884), Poslední rusalka (1886), Povídky veršem (1887), Chvilku zas doma (1897), Balada o mrtvém ševci a mladé tanečnici (1904), Český román (1901,.) a j. Legrovy povídky veršem se zhusta odtají na samém pomezí prózy, k níž se básnjk posléze při chýlil. Vyšel od. satirických obrázků malého města a zahloubal se později i do otázek dušeslovných a do záhad stavů podvědomých; determinista nezdusil tu básníka, milujícího dobrodružství lásky, hry a smrti. Knižně vyšly výpravné práce v próze: Emancipovaná (1898), Petr a Pavel (1901), Hořký román (1906) a Dvě povídky (1912). K nim přibyly sbírky povídek, na př.: Loupežníci na Chlumu (1913), Tři švandlenky a j. pov. (1913), Augustýn Fojtík (1914), O umění) umělcích a hladové Pavlíně (1918) a humoristická skladba Vendulka) husarka malá (1920). Z těchto nových prací, mezi nimiž »Aug. Fojtík« dorůstá osudové tragičnosti a artistický příběh »0 hladové Pavlíně« svou skvělou burlesknostípřipomíná nejlepší práce K. M. Čapka-Choda, uzrála v psychologický román sugestivní skladba Kdo tu? (1918). Později napsal Leger vyzrálou realistickou prózou ještě Zběh (1927), Vinohrady (1929), Pomsta (1929) a j. Stranou stojí sytě dokumentované romány historické s krajanskými letopisy z XVIII. stol. se skladbou Suchý čert (1917) v čele. Naturalistický román český. Nedlouho po prvních úspěších románového realismu u nás se hlásí ve výpravné próze české pří'znaky směru naturalistického; francouzský vliv jest patrný. V románových skladbách českých naturalistů vystupuje jednotlivec jako trpný a závislý produkt přírodního, společenského a mravního prostředí, jímž jest určován a omezován; spisovatel se snaží vystihnouti toto prostředí s ověřenou pravdivostí, opíraje své podání o. podrobné studium. Na rozdíl od romanopisců realistických, kteří se kladně hlásili k mravním názorům pokrokového měšťanstva, spatřovala většina naturalistických vypravě 504