(1860-1907, roz. Kubešová), široce vzdělaná mistryně melodie hlasové i mravnosti povahové (její »Literární pozůstalost«, vydaná r. 1907 manželem Jaroslavem Kvapilem, obsahuje studie románové a úvahy o ženském herectví). Vedle nich vynikli: Marie HUbnerová (1866-1931), Richard Schlaghammer (1873-1916), Rudolf Deyl (* 1878), Iza Grégrová (* 1879), Marie Hilbertová (* 1883) a Leopolda Dostálová (* 1881). Na »Městském divadle« převýšil Václav Vydra (* 1876) své druhy charakterní kresbou tragických postava Bohuš Zakopal (1874-1936) mošnovským humorem; z hereček dobyly úspěchu Marie Ptáková (* 1876) a Marie Bečvářová (1879-1936). Kritika divadelní se rozvila s rozvojem novinářství let devadesátých. Sledovala pečlivě vývoj divadelních otázek doma i v cizině, dávajíc domácímu divadlu zpravidla plodné podněty. Vedle F. X. Šaldy a F. V. Krejčího, kteří mají hlavní pole působnosti v kritice literární, stala se divadelní kritika středem činnosti nejpronikavějšího divadelního kritika doby, Jindřicha Vodáka (1867-1940). Ten svou pozornou analysu, opřenou o rozsáhlou kulturu literární a divadelní, věnoval nejen dramatikům, ale i hercům. Realisticky střízlivý v úsudku i požadavcích a jízlivý ve výraze plnil divadelní rubriky »Času«, »Lidových novin« a »Českého slova« informovanými a obšírnými referáty. - Do »V enkova« psal své posudky J. Hilbert, do »Nár. politiky« po Šimáčkovi H. Jelínek a K. EngelmUller. Svými začátky sem náleží i O. Fischer. Z divadelních časopisů průkopnický význam v proudění protirealistickém měla Kodíčkova Scéna (1913-1914). Ke sbírkám divadelních her přistoupily: Kobrova Divadelní knihovna (1894-1911), Divadelní knihovna Máje (od r. 1902) a Švejdův Divadelní sborník (od r. 1902). Z cizích učitelů nejvýznamnější byl na zlomu století u. nás dlouho nechápaný Nor Henrik Ibsen (1828~1906). Zprvu, v 80. létech, byl chá:pán jako realistický, tendenční dramatik a oceňovány jeho boj proti konvenci a lži, jeho kritika manželství a mravnosti a jmenovitě odpor ženských postav ke konvenční morálce. Později byl veleben jako naturalista, řešící bezohledně biologické základy dědičnosti, dekadence, choroby fysické i mravní. Teprve v této době objevila- kritika i obecenstvo, že jeho umění realistické je těsně spiato s pojetím symbolickým a že společenský nebo mravní problém je řešen dramatickou logi 486