a propracovával ·se k hodnotám nadosobním, zároveň ve snaze zachraňovati se ze spleenu skepse a nihilismu své doby. Umělecká stránka jeho tvorby tím však utrpěla: do lyriky i prózy vnikal prvek příležitostně časový, stranická invektiva a improvisační chvat. Dočasně se jich zbavil a myšlenkově i výrazově se ukáznil v době svého mistrovství před první světovou válkou a za ní, kdy tvořil ve veršované epice skladby »Giuseppe Moro« a »Zápas Jiřího Macků«, povídku »Krysař« a drama »Zmoudření Dona Quijota«. Také v lyrice dospěl vrcholu knihami »Lehké a těžké kroky« a » Aneb o «.' neboť tehdy se dokonalo jeho zakotvení v jistotě národního celku, znamenající proň nalezení bezpečnosti nadosobní. Představu národa nebudoval na koncepci citové jako básníci generací předcházejících, nýbrž na tradici historické, která ukládá žijícím generacím mravní povinnost pokračování a dovršení práce generací minulých. Tak vytvořil po Macharovi a Bezručovi novou fázi české poesie politické. K umělecké výši této doby se již nevrátil. Přiblížil se jí sbírkou »Devátá vlna«, které mravní posvěcení dává stále se vracející a obměňující myšlenka smrti, která je zároveň spočinutím v Bohu i pokračováním v řetězci generací. Na rozdíl od četných svých vrstevníků se formálně nepokusil o volný verš; miloval sloku uzavřenou, pravidelnou, rýmovanou a nepohrdl ani sonetem. Zato byl novotářským virtuosem rýmu, hlavně paradoxního a burleskního, spojuje po havlíčkovsku významy a zvuky z oblastí nejvzdálenějších. Tím· působil nejúčinněji v poesii satirické, jež vrcholí »Satirami a sarkasmy« a »Pohádkami z naší vesnice«. Básnické pokolení, které přišlo současně s V. Dykem a zvláště za ním, vzněcovalo se jeho verši; byloť prosyceno ironií jemu příbuznou. Posmívalo se vlastním smutkům a milostným vznětům, skládalo kousavé písničky o marnosti života, pohrávalo si nihilisme]TI. Škrabošku posměšného cynismu nasazovala si vedle zmíněných již básníků Fr. Gellnera a Jos. Macha,řada básníků méně významných. Do okruhu Dykovy mladosti řadí se i jeho důvěrný přítel Hanuš Jelínek (* 1878 v Příbrami, t 1944 v Praze), dlouholetý redaktor »Lumíra«. Do literatury vstoupil jako mussetovský lyrik hned rozmarné, hned elegické noty milostné, otrávené rozkošnickým jedem dekoračního světáctví. Mladistvé tyto verše shrnul v nové redakci [( větnových nocí 480