Počal ironickými popěvky a lyrickými improvisacemi, podpisovanými Viktor Souček a otiskovanými od r. 1895 v Simáčkově » Světozoru «, pak v »Nivě«, »Rozhledech«, »Moderní revui« a »Volných směrech«. Doplněny v knihu A parta inferi (1897), působily pravdivým vyznáním moderní duše, sžírané zápasem dravých pudů s chladnou inteligencí, kruté skepse s vášnivou citovostí. Ve svazcích lyriky Síla života (1898) a Marnosti (1900) prohlubuje V. Dyk tento bolestný proces; kdykoli se ozve nový citový vznět, nová hra lásky, nový projev života instinktivního, hned jest tu pohotově výsměšný Mefistofeles se suchým posměchem, se sarkastickými poznámkami, s epigramaticky vyhrocenými pointami, aby protestoval, hlásal zlou pochybnost, učil pesimismu a marnosti. Satirikem groteskního húmoru, který vyvrcholuje Havlíčkovo a Macharovo umění epigramu, jest v politických i literárních Satirách a sarkasmech (1905), Pohádkách z naší vesnice (1910), později v Panu poslanci (1921) a Zpěvech v bouři (1928). Básník káře národ, zapomínající své cti a svého práva, vytýká mu, že zradil dobrou tradici a že se spokojil s ubožáckým positivi:smem politiC'kým i se střízlivým realismem, který jest hrobem odvahy k činu a k odboji. Tak houstne veřejná satira Dykova ve vážnou politickou lyriku, která od básnického komentáře volebního zápasu Prohrané kampaně (1914) dospívá k válečné tetralogii, vnitřně skloubené: přes bolestné protesty proti hnijícím poměrům Čech předválečných, Lehké a těžké kroky (1915, dopl. vyd. 1927), postoupila k osudové kráse dum a výzev na křižovatce národního rozhodnutí v době těsně před převratem, Anebo (1918), k vroucímu patosu vězeňské knihy OkYw (1920) a k cyklu návratu do vlasti, probouzející se k svobodě 'státní, Poslední rok (1922); dodatkem k tetralogijest intimní deník lyri'ka v městě a přírodě Podél cesty (1922) a cyklus elegického zbarvení, prodšený tuchou blížící se smrti, Devátá vlna (1930) s četnými motivy rodinnými a se vzpomínkami na mrtvé přátele (zde i významná báseň o Březinovi). Lyriku Dykovu doplňují sbírky Noci chiméry (1917), Domy (1926) a posmrtná Stará galerie (1933}. Epika Dykova se počíná veršovanými povídkami subjektivního zbarvení »Tři« a »Slepý«, jež spial společným názvem Buřiči (1903), vyzrává pak rychle v cyklech romantických balad lesního a milostného kouzla i nebezpečí Milá sedmi loupežníků (1906), v cyklu exo 31 - Arne Novák; Stručné dějiny literatury českě. 477