Verlaine a Mallarmé r. 1885 přezvání ne valně přiléhavě dekadenty, tak se mluví i u nás o české dek a den c i, sdružené kolem Procházkovy »Moderní revue«, jejímiž některými fázemi prošli Oto Březina i A. Sova. Název sám není právě vhodný: zprvu se skrývá za ním nervový a sensuální impresionismus kořenů vlastně naturalistických, pak užívá ho za škrabošku lyrika novoromantická, konečně vyvine se z t. zv. dekadence elegická lyrika, pracující v tuhé kázni prostředky »parnasistními«. Pouze Jiří Karásek ze Lvovic prošel všemi těmi stadii, ostatní z lyriků jeho družiny utkvěli na prvním neb druhém. V prototyp »českého dekadenta« se vypracoval Jiří Karásek ze Lvovic (občanským jménem Josef Jiří Antonín Karásek, * 1871 na Smíchově, po gymnasijních studiích poštovní úředník, posléze ředitel v ministerstvu pošt v Praze, kde žije ve výslužbě), jeden ze zakladatelů »Moderní revue«, významný také jako povídkář, dramatik a kritik. Karáskova lyrika, uložená do sbírek Zazděná okna (1894), Sodoma (1895), Kniha aristokratická (1896) a Sexus necans (1897) [pronikavě zredigoval tyto knihy ve svazcích Hovory se smrtí (1904) a Sodoma (1905)] opěvovala zprvu rozklad a zmar, nemoc a tlení, perversi a znechucení lásky. Sodoma a hřbitov - toť byla ústřední témata lyriky Karáskovy. Z francouzské dekadentní lyriky, zvláště z Verlaina, přijal protičasový feudalismus, zálibu pro středověké katolictví, pro výlučný aristokratismus. Paradoxní svou erotiku vyhrotil Karásek v odpor k ženě, v sadismus a pederastii; nihilismus, jenž~prvu byl rázu ryze smyslového, prohloubil později v ilusionismus, podložený také dějinnou filosofií. V pozdějších knihách lyriky Endymion (1909) a Ostrov 'vyhnanců (1912) se ponořil Karásek do hloubek tragické bolesti z životního osamocení a našel tóny věčně lidské a ne již jen časově výjimečné. Značně se od těchto knih liší Písně tulákovy o životě a smrti (1930), působivé krutou životností a protispolečenským vzdorem. Umělecky závisí Karásek na moderní francouzské lyrice dekadentní, později na O. Wildeovi a v ovládání verše jest, přes kratičkou episodu volného verše, v jádře parnasista sugestivní hudby a náladové jemnosti; v nejlepších číslech usiluje o přísnou plastiku verše a se zdarem užívá tradičních útvarů strofických, jmenovitě sonetů. Jiří Karásek je básníkem odvratu a útěku z života; odtud opakující se jednotvárnost jeho poesie, nejsilnější tam, kde si vytváří 468