formního a revolučního patosu ztělesňoval nejčistěji a nejbohatěji Antonín Sova. Antonín Sova (1864-1928) se narodil 26. února 1864 z učitelské a muzikantské rodiny v Pacově a nejen jako krajinář, nýbrž i jako rázovitý jihočeský snivec a hloubavý .nadšenec často připomíná svůj domov. Po gymnasijních studiích přišel r. 1885 na práva do Prahy a protloukal se tu prací novinářskou, redakční a písařskou. R. 1887 vstoupil do městských služeb pražských, z nichž přešel r. ;1.898 do městské knihovny; tu se posléze stal ředitelem a setrval až do výslužby r. 1920. Jen cesty po střední Evropě, hl. r. 1904, které přinesly mu mnoho myšlenkových podnětů, přerušily jeho pobyt pražský, bolestně zastřený rodinným rozvratem a zpestřený prázdninovými oddechy hl. na Třeboňsku. Dlouhá léta trpěl těžkou míšní chorobou, jíž podlehl v rodišti 16. srpna 1928. Z prvních meditačních veršů,složených v I. 1883-188S, uspořádal Sova malý výběr; ten ho staví v blízkost mladších žáků Vrchlického, zvl. A. E. Mužíka, ale podobně jako Machar začátečník se mladistvý Sova výslovně přihlašuje k Nerudovi. Po příchodu do Prahy řadil se k sentimentálním genristům ze školy Coppéeovy; ti v malých obrázcích okreslovali povrch skutečnosti, hlavně pražské, a života »zapadlých a přebytečných« lidí v městě i na obvodu, s pointou lidumilnou, občas i s mírnou ironií a hořkým humorem, jindy s bolestným spleenem. Ant. Sova záhy všecky lyrickou intensitou prožitků i slova převýšil. Sem náleží lyrické sbírky: Realistické sloky (1890) převahou námětů městských a krajinomalebné K věty intimních nálad (1891) ; cyklus krajinářských pastelů z jihočeského domova, Z mého kraje (1893), maluje s drsnou láskou a ostrou názorností »chudé táborské kraje« a s lidskou účastí se sklání k drobnýJD. jejich obyvatelům. [Novou rozmnoženou redakci prvních svých tří knih podal Ant. Sova Knihou prvního zaslíbení 1910.] Ale srovnán s lyriky, s nimiž tehdy jeho jméno stále bylo sdružováno, s A. Klášterským, E. Čenkovem, A. Škampou, jevil Ant. Sova již v básnických počátcích vyšší stupeň smyslové vnímavosti, hlubší schopnost vznícení citového, jemnější pochopení pro odstín slova, obrazu a verše. Ve zvýšené míře ukázala to kniha Soucit i vzdor (1894) s protestem proti společenskému řádu, s několika významnými motivy pražské poesie a s nevšední melodičností v číslech intimních. 458