;1 kanonickým vzorům. Romantikem byl netoliko v pojetí národa a lidu, jazyka a dějin, ale i živým cítěním náboženským a především jako ctitel lidové písně, v níž shle1(1 val i obrodný princip básnický. Tím znamenal jako no~ítel živlu melodicky hudebního pokrok proti řečnickému : 'ojetí básnictví u Kollára; proti němu byl konkrétnější, rl'alističtější, živější i tam, kde se oba hlásili k téže ústřed:IÍ idei, k slovanství. Z četných následovníků a napodobitelů Čelakovského \' jeho přilnutí k lidové poesii jedin}' Chmelenský jest kla,;icismu jungmannovskému opravdu blízký. Ostatní, KamaI')'t, Kamenický, Vinařický na př., patří ke katolické složce ,;tarší romantiky. Z Čelakovského však vycházejí i básníci. kteří jej překonávají buď kritickými poznámkami, jako J. J. Langer, nebo svým tvořením uměleckým, jako Erben a Mácha. Josef Krasosla\" Chmelenský (1800-1839). jihočeský rodák, spolužák Čelakovského v Budějovicích a dvorský místosudí v Praze, vydával knihy veršu a sborníky písní. \' básních vyšlých za života jako Bá.'mč (1823) a pohrobně z časopisů jako Růže plané z Moravy a Slezska 118·10) a KľÍtí polllí z Jforavy a Sle:ska (v ,Denici" 1840, knižně až 1929) opěvuje něžnou lásku a idylickou krásu přírodní, oslavuje básnictví, vlastenectví a slovanství: vliv lidové písně jest skrovný. Hudební cit, který dával veršum Chmelenského zpěmosti. a jeho hudební vzdělání vedlo jej k vydá\-ání sborníků vlastních i cizích písní: r (-II a ze zpěvů t'1astellcckJjeh 11835-1837: později redigoval F.J.Skroup) a Kytka (1836-1838). Písně, které na texty komponovali skladatelé Fr. J. Skroup, J. Vorel a j .. hledající českost v napodobení písně lidové, v hojné míře znárodněly. Na texty Chmelenského vznikly také první české opery, Dráteník (1826), Oldřich a Božena 118281 a Libušin :tňatek (1834), komponované Fr. J. Skroupem s vědom)'m příklonem k lidové písni. Chmelensk}' byl i vynikající kritik: Své bystré posudky, \' nichž správně ocenil na př. Tyla a Klicperu a mezi nimiž smutně proslul příkr}' odsudek ~Iáchonl ~Iá.ie. otiskoval v ",Čechoslan.l«, v ČČM a v .• České včele·,. Kritickou praxi obhájil teoretickou důmyslnou stati S/om o k1"itice r. 1837 \' ;;České včeleo:. Prukopn)' v)'znam měla jeho kritika hudební. dosud v Čechách neznámá: v Přílúze k V éllci \'ytvořil náš pn'l1í hudební časopis. 197