ského. Vrátil se do vlasti, oženil se, ale záhy opět ovdověl, a tu vydal se ještě jednou do Francie (1591-1593), aby se při králi Jindřichovi IV. přiučil umční válečnickému. Vrátil se však zklamán. Co poznal ve Francii, toho užil v táboře před Ostřihomí proti Turkům. Tu ho došlo r. 1594 povolání císaře Rudolfa za člena zemského soudu na Moravě. Ale pro hájení dávno platných a obecně prospěšných zásad náboženských pohnán jako velezrádce na zemský soud pražský, kde se ovšem skvěle obhájil. ale byl zbaven posta vení svého na zemském soudě (1'. 1602). Proto po r. 1604 ustoupil na nějaký čas úplně v soukromí. Kdy% však vznikl spor mezi císařem Rudolfem a arciknížetem ~latyášem, 2erotín přidal se k straně arciknížete a byl také řečníkem Matyášovým na sněmě pražském. Když pak dostalo se arciknížeti Moravy, 2erotín stal se zemsk)'m hejtmanem (1608-1615); v odboji stavovském r. 1618 zůstal věren rodu císařskému. Po bitvě bělohorské horlivč se přimlouval za příbuzné rody na Moravě a dosáhl pro nč značn~'ch úlev. Také chránil kněze bratrské. jesuity velmi stíhané. Po r, 1627 vystěhoval se do Vratislavě, nechtě v stáří b~1:i bez útěchy náboženské, zajížd(~1 však na své statky do Čech a na :Moravu, Tu také postižen smrtí \' Přerovč a pochován v Brandýse n. Orl.; ostatky jeho nyní odpočívají v Bludově na Moravě. Maje v~'borné učitele, 2erotín vnikl v podstatu vzdělanosti starověké, jejímíž půvaby ozdobil také jazyk mateřsk~'. Jazykový cit vštípen mu byl již v bratrských školách a vždycky vládl češtinou tak, že se mu málokdo vyrovnal. Stylistické umění jeho dostupuje \'rcholu \' Apologii lIcb obrallč kll pallll Jiřikol'Í z llodir, vůdci mora\'sk~'ch vojsk, (1'.1606). Jiří z Hodic mu totiž vytkl. jak ,zle dělá, když dary boží v sobě udušuje'l. 2erotín ukazuje. že v (~asech tak smutn~'ch a nebezpečn~'ch, kdy za vše dobré snahy dostalo se mu pohany, jinak jednati mu nelze. Pro poznání soudního řádu jsou důležití Zápisové o soudě pUll.'ik(m (z let 1594-1614) a popisy několika .'illčm ll, z nichž poznati lze postup jednání sněmovního, Mimo to zachovalo se v pozůstalosti 2erotínovt' značné množství li.'if II ne.il:'n česk~'ch, ale též i jinojazyčn~'ch, jež jsou pro dějiny té doby velmi důležity. Nábožensk~'mi zájmy a namnoze i církemím stranictvím ne~ena jest vě~šina čt'ského děj e p i sec tví v XVI. v('ku; jen z\'oL,a se ph'koná\'al m"clnn:ck~' zpusob sti'cJověké me· 71