zahraniC'ní a přimykají se ve volbť l·:mat i v slohov€: úpravě k obecné středověké konvenci; ani osobitých zážitků, ani svobodnějších básnických indi"iJualit nelze hledati v tomto obratném veršování. jež bylo do nedávna omylem označováno jako poesie vagantská. Také rozkvět hudby na dvoře lucemburském, kde působili vynikající skladatelé francouzští. měl značný vliv na rozvoj písňového básnictví u nás. Od založení university Karlovy nacházíme i u nás I a ti n s k o u po e s i i žák o v s k o u s hlavními jeiími typy, básněmi žebravými, pijáckými, satirickými, parcdistickými. misogynskými a v míře pranepatrné i milostnými. občas v makaronské směsi latiny a češtiny. Básně ty jsou zachovány v řadě sborníků. Z takového okruhu pochází i studentská satira vagantská Pí.seň t'cselé chlldiny. Z kruhů usedlých scholarů vyšel i přední lyrik staročeský, básník i hudebník v jedné osobě. mistr Záviše, rod. ze Záp u Prahy, profesor fakulty artistické. potom kanovník U po r. 1411): podle jiných zpráv byl autorem vynikající člen řádu augustiánského v Roudnici. mnich Záviše. V mládí skládal zpěvy liturgické. před r. 13i9 složil milostnou píseň ve formě trojdílné Jižf mne t'šč radost ostá1'á. vynikající vzácn~'m citem pro rytmickou stránku jazyka a pravým posvěcením citově lyrickým. Na rozhraní žákovské poesie a lidové písně jsou milostné skladbičky XIV. a XV. stol.: DřČ1':O sč listem odiet'á, Andčličkll1'O::koc1w//JÍ a Ztratilaf sem milého a dvě sdtl;//íčka (alby), lIfil!í ja.s//!í dni, ktc1'llks mi llkmpil a Přcčl'kajl' všil' zlé stráže. Nejpěknější hudební skladbou staročeskou jest píseň Otep myrrh.'l m//čf mój milÚ, symbolická skladba duchovní z oblasti mystické erotiky, vkládající slovné motivy z velepísně ~alomounovy do úst dívčích. kdežto souběžné keř jinocha mladého a keč kmctč starého se z lyriky přenášejí do úvah náboženských. Lidového rázu jest baladická píscil o Stemberkot'i. kde se líčí úkladné přepadení člena rodiny šternberské měšťany mělnick~·mi. Rozpor šlechty a měšťanstva tvoří sociální pozadí balady v živém dialogickém tónu. Po e s i e t e II den ční liší se od starších skladeb satiricko-mra\'okárn~'ch: vtip její jest s\·obodnější. podání lehčí, gnomika vybroušená. Vynikajícím skladatelem v oboru poesie didaktické byl pan Srnu 'Flaška z Pardubic a Rychmburka (1349-1403), 28