básník bouří mořských i lidských. V prudkém stupňováni hučí pak zpěv pomsty před námi, Kavkaz, jenž náhle zestárl, má býti omlazen ho11kou krví obětí Čel"kesových. Nejde básníku o motivaci vražedných činů strašného "ah-reka"; všecky plynou z pomstychtivosti. Jedná se spíše zas o národopisné propracování příběhu, a proto Čech vždy několika rysy kreslí oběti neúprosného kinžalu, Řeky a Ar~ mény, Židy a Rusy, vyčerpávaje tak až na dno své znalosti obyvatelstva v Pokavkazí. Čerkesovo dílo pomsty zastaví se na čas v jeskyni Ludmilině. Opravdu jen na čas. Ozdravený Čerkes musí se napíti rozohňujícího nápoje, aby dovršil krvavé své poslání. Patetický výjev posledního zasvěcení Čerkesova vznešenému a zároveň nelidskému úkolu mstitelskému patří k těm vrcholům bás'nického díla Čechova, kde malíř a rétor podávají si ruku, kde pod mohutnou fugou tragiky hromadné a kmenové zaniká lyrický v2Jlyk raněného srdce jednotlivcova. Scéně neubírá významu, že se opírá o předlohu ruskou, opět o motivicky bohatého "Izmajila beje" od Lermontova. Izmajilova projížd'ka za podzimního úsvitu, jíž básník za· hajuje svou "pověst východní", vede od teplé ještě mrtvoly kozáka.posměvače do aúlu, kde byl hrdi'na prožil svou mladost. Jestliže zažehl již výšklebek ruského vojáka jiskru pomstychtivosti v prsou Čerkesových, rozdmýchá ji v di· voký plamen pohled na rodnou ves, zpustošenou nepřítelem. Se rtů podrážděného mstitele dere se slavná hrozba Rusům: Ne, nelze, by se kliden tvářil, dokud z jich bílých kostí rek budoucím věkům v poučení nevztyčí slavný náhrobek, a takto pomstí ponížení své drahé vlasti potomek." Čechův Čerkes přisaháruským uchvatitelům na koranu pomstu po prvé, když soukmenovci jeho nuceně se stěhují do tureckého vyhnanství: 111