a básnicky symbolisoval ve volném kraji, slastně se chvějícím v objetí oblohy. Ale hory, jež Neruda znáod odstínů ovzduší až po flóru, neinspirují ho ani tesknou vznešeností ani chladnou výší, zdůvěrňuje si je. Pod jejich stráněmi a vichřicemi prochází ve střídavé hře dojmů a nálad posledními plesy a prvními tuchami smrti, konec podzimního cyklu jest táhlé, chmurné maestoso. V každém cyklu »Prostých motivů« znamená závěrečná báseň vystupňování a vyvrcholení: opojná erotika z motivů jarních vyhnána v apostrofě T erézy a Gesu až k paroxysmu, synthesu slavného léta, avšak zároveň i divinaci zádumčivé jeseně zavírá toužebná vzpomínka na Hálka; celou tichou moudrost podzimu v tragické stručnosti zhuštuje strofa: »Je pravda! Nač se plavit mořem, nač slézat strmých tvorstev lem: zde zcela nízký pahrbeček, a za ním zcela nová zem!« Stilově tíhnou podzimní a větší ještě měrou zimní mo=' tivy ku krajní prostotě výrazu, omezují se na kratičké strofy, užívají písňové jednoduchosti prostonárodní, varují se deskripce a široce malebné dikce a právě tím dosahují hlubokých účinků - kolik melancholie a kolik lyrické krásy zamknuto je jen v čtyřverší skoro pro=, saickém na pohled: »Již širý kraj zhnědnul a hory jsou jak holé zdě, a vzpomenuv jara nevíš víc, nač bylo zde.« 84