DOSLOV celé mužství Emila Šarocha, jenž se jako patricij-diletant usadil v rodném venkovském městě, zde uzavřel manželství, dostal syna, prožil ženinu nevěru a její smrt, ale zato zůstáváme na pochybnostech, zda tragedie spisovatelova Dům žen měla předcházeti přímo před milostnou resignací, jež sluje Marie Brandlerovd, a zda se z cesty z Drážďan do Prahy, na níž odmítl nabídnutou ruku zachránkyně,a po návštěvě svého synka obrátil přímo domů, aby tam nadešla Smrt Emila Šarocha. Nové motivy se stále vynořují, a souvislost jejich s dosavadním proudem dějovým není vždy patrna. Emil Šaroch, spisovatel, který se na tak dlouho odmlčel, učiní románem o Domě žen (s problémem krutého dítěte a sebeoklamávajícího mateřství citu nikoliv krve v popředí) nový a poslední literární pokus, jenž naprosto nedovede zaplašiti jeho děsu z prázdna. Inspirační přítomnost mladoněmecké hrdinky Charlotty Stieglitzové ukazuje, že i Emil Šaroch jest duchem doma v době, v níž Václav Šaroch byl poznal tyranobijce Blumenthala i národovce Hanse Honiga a kdy se svou mladou chotí navštívil H. Heina v jeho žíněnkové hrobce pařížské, ale jak tato německá Alkestis - patrně symbolickyobrážela intimní osud Emila Šarocha, není docela jasno. Zato úloha doktora Roka, jehož ironické slovo zpečetí konec románu o Domě žen, nepřipouští pochyb - tol muž, který ztroskotal Emilovo manželství. Zdá se, že závěr Dům žen připravuje rozloučení Emilovo s životem, které možno označiti také jako rozhodnutí, že se hrdina, zúčtovavší s životem, sám vystaví jako dobrovolná obět děsu z prázdna, který jej přerostl. Zničiv s posledním rukopisem všecky aspirace a iluse básníka, rád by se před koncem ještě na rozloučenou zabýval mladostí, nejprve mladostí děda Václava,