MU2ovl" A OSUDY. 405 mocmcl lllUŽOVOU a která vnesla první úsměv do chmur ledové doby a o Hvidbjornově milence Vaar, jež jala se po prvé rolničitia vařiti, a jejíž mírné a měkké rysy po její smrti na obranu dítěte nalezl Hvidbjorn ve tváři měsíce" ... zdá se, jako by sám zelenavý okraj ledovce, obklopujícího azavirajícího bytí Seveřanů, jihl, když básník s teplem, blízkým intimní lyrice Verhaerenově, velebí ženu pomocnici, roditelku, zachovávatelku a tichou vynálezkyni. Přes tyto mollové tóny, které se podobají teplým a růžovým zábleskům letního slunce v ledové krajině, vložil Jensen do knihy všecku krutou a tvrdou přísnost svého selského mužství a severského pantragismu: podmínkou vývoje a vzestupu jest boj o život s ukrutnou přírodou a nekonečnými překážkami, plodnou inspirací vynalézavého mozku jest sebeobrana, školou vůle a samostatnosti jest vzdorná a vzpurná samota, vynucená prokletím psancovým. Oba hrdinové, Dreng i Hvídbjorn, jsou vrahy a proklatci, kteří byli z bratrského tábora vyvrženi, ježto násilnicky zneuctili rodový zákon; oba neznají slitování a mstí se až k zchytralému ukrutenství; oba osvěžují si rádi okoralé rty a malátné svaly douškem čerstvé lidské krve. Dvojí živelné určení, dramaticky znepřátelené, pálí je po celý život v žilách a pohání jejich kroky: obrana proti ledovci, jenž jest přirozenou hranicí jejich bytí a nebytí, a touha po získání ztraceného ohně, který by zajiskřil a zahřál v studené temnotě nekonečných nocí a zim. I několik vlídnějšich hlasll určuje jim cestu: matná vzpomínka na tropickou přírodu, toužebný sen o moři dlouho nedosažitelném, tucha spříznění s kmeny v jižních krajinách} Ostatek však jest zápas se zimou a nocí, se zvěří a-s~nepoddajnou surovinou kamene, kosti a rohu, zápas, jenž z psance vydaného na pospas živlům učiní posléze bezpečného a vědoucího pána přírody: