MU20VJ: A OSUDY. 297 Zasáhnou-Ii hloub do jeho. bytosti, ztráví s nimi rád delší dobu a neodejde dříve, dokud se úplně nevyrovnal ... toť psychická forma jevu, který se zdá školské moudrosti methodickým vyčerpáním otázky. Někdy zastaví se kritík pouze na oka mží k, nahlédl-Ii intuitivně, že na problému, na knize, na autoru sám nevyroste ani o píď ... proč dotkl se kritik věci pouze povrchně, zní pak výčitka školometů. Avšak nejen erotická, nýbrž i intellektuální vášeň zná dobrodružství, k nimž musí se vraceti znovu a znovu: u Bělinského se úzkostná a osudná otázka po možnosti národní ruské literatury opakuje skoro periodicky; Carlyle nedovede se zhostiti obavy, že stěží vyvázneme z negativního věku; Ruskinovi se stává myšlenka o primitivním realismu jako výraze zbožl).ého a mravního poměru k žívotu málem manií: a všichní tři kritikové rozvili právě těmito problémy svoje já. Nešlo jim o positivní řešení, toužili jen po vyšši vnitřni svobodě. Lessing (se sensitivnějším Diderotem) byli první, kdož žili takto kritiku. Lessing, zvídavý a zvědavý intellektualista, proběhl všemi vědami a několikerým uměním; protože žil příliš rychle, vinili jej z nestálosti; protože byl dobrodruhem poznání, vytýkali mu libovolnou nesoustavnost. Byl to kriti~ sanguinický: vrhl se do vědy, jako by se byl rozhodl státi se odborníkem; probil se rychle k jádru a zne. chutil si stejně chvatně celou oblast poznávací. Čtěte duchaplnou a trochu přetíženou mikrologii "Laokoonta"; zdá se vám, že nemůže na světě již Lessinga tak zajímati jako psychologie starověké plastiky, ověřená filologicky a antikvářsky. Ale zatím co uvažujete, jak si Lessing představuje druhý positivní díl této knihy, formálně stejně nemožné jako nevkusné, Lessing ztratil úplně zájem o řeckou plastiku a o Winckelmannovy doktriny, myslí zase jen na di·